Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., & Fink, J. (2025). Acceleration-dependent lateral track resistance for the condition assessment of railway bridges with ballasted track. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 24(1), 37–45. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.002 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., Vospernig Michael, & Fink, J. (2025). Eine Grundlage für die Neudefinition des Dämpfungmaßes von Stahl-Eisenbahnbrücken mit Schotteroberbau - In-situ-Versuche an 15 Eisenbahnbrücken im österreichischen Bestandsnetz. Stahlbau, 94(4), 171–180. https://doi.org/10.1002/stab.202500005 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., & Fink, J. (2024). Vertical Track–Bridge Interaction in Railway Bridges with Ballast Superstructure: Experimental Analysis of Dynamic Stiffness and Damping Behavior. International Journal of Structural Stability and Dynamics, 1–26. https://doi.org/10.1142/S0219455425400085 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., & Fink, J. (2023). The longitudinal track-bridge interaction of ballasted track in railway bridges: Experimental determination of dynamic stiffness and damping characteristics. Engineering Structures, 274(1), 1–20. https://doi.org/10.1016/j.engstruct.2022.115115 ( reposiTUm)
Bettinelli, L., Stollwitzer, A., & Fink, J. (2023). Numerical Study on the Influence of Coupling Beam Modeling on Structural Accelerations during High-Speed Train Crossings. Applied Sciences, 13(15), Article 8746. https://doi.org/10.3390/app13158746 ( reposiTUm)
Reiterer, M., Bettinelli, L., Schellander, J., Stollwitzer, A., & Fink, J. (2023). Application of Vehicle-Based Indirect Structural Health Monitoring Method to Railway Bridges - Simulation and In Situ Test. Applied Sciences, 13(19), Article 10928. https://doi.org/10.3390/app131910928 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2022). Verfahren zur Reduktion der Ergebnisstreuung zur Ermittlung realistischer Lehr´scher Dämpfungsmaße von Eisenbahnbrücken - Teil 2: Methoden im Zeitbereich. Bauingenieur, 97(10), 341–352. https://doi.org/10.37544/0005–6650–2022–10–79 ( reposiTUm)
Bettinelli, L., Glatz, B., Stollwitzer, A., & Fink, J. (2022). Comparison of different approaches for considering vehicle-bridge-interaction in dynamic calculations of high-speed railway bridges. Engineering Structures, 270, Article 114897. https://doi.org/10.1016/j.engstruct.2022.114897 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Fink, J., & Mohamed, E. (2022). Verfahren zur Reduktion der Ergebnisstreuung zur Ermittlung realistischer Lehr’scher Dämpfungsmaße von Eisenbahnbrücken - Teil 1: Methoden im Frequenzbereich. Bauingenieur, 97(05), 153–164. https://doi.org/10.37544/0005-6650-2022-05-55 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2021). Die rechnerische Bestimmung der Dämpfung von Stahl-Eisenbahnbrücken - Teil 1: Theorie. Stahlbau, 90(4), 305–315. https://doi.org/10.1002/stab.202100009 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2021). Dämpfungskennwerte des Schotteroberbaus auf Eisenbahnbrücken - Teil 1: Vertikale Relativbewegungen im Schotteroberbau. Bautechnik, 98(7), 465–474. https://doi.org/10.1002/bate.202000092 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2021). Dämpfungskennwerte des Schotteroberbaus auf Eisenbahnbrücken - Teil 2: Energiedissipation im Schotteroberbau und zugehöriges Rechenmodell. Bautechnik, 98(8), 552–562. https://doi.org/10.1002/bate.202000100 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2021). Die rechnerische Bestimmung der Dämpfung von Stahl-Eisenbahnbrücken - Teil 2: Verifizierung anhand von Bestandsbrücken. Stahlbau, 90(6), 449–462. https://doi.org/10.1002/stab.202100013 ( reposiTUm)
Bettinelli, L., Stollwitzer, A., & Fink, J. (2021). Einfluss der Lastverteilung auf die dynamische Tragwerksantwort von Eisenbahnbrücken bei Hochgeschwindigkeitsverkehr. Bauingenieur, 96(9), 285–295. https://doi.org/10.37544/0005-6650-2021-09 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2020). Analyse des dynamischen Schotteroberbauverhaltens anhand einer Großversuchsanlage mit vertikaler Kraftanregung. Bauingenieur, 95(1), 12–21. http://hdl.handle.net/20.500.12708/140124 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Fink, J., & Malik, T. (2020). Experimental analysis of damping mechanisms in ballasted track on single-track railway bridges. Engineering Structures, 220(110982), 110982. https://doi.org/10.1016/j.engstruct.2020.110982 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2020). Bestimmung modellabhängiger Steifigkeits- und Dämpfungskennwerte des Schotteroberbaues zur dynamischen Berechnung von Eisenbahnbrücken. Bauingenieur, 95(9), 345–356. http://hdl.handle.net/20.500.12708/140685 ( reposiTUm)
Beiträge in Tagungsbänden
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., & Fink, J. (2025). Track-Bridge Interaction Effects in Ballast Superstructures: Large-Scale Experiments as a Basis for SHM-Driven Bridge Models. In F.-K. Chang & A. Guemes (Eds.), Structural Health Monitoring 2025 : Ensuring Mobility and Autonomy with Substainability (pp. 2245–2252). DEStech Publications. ( reposiTUm)
Fink, J., Loidl, S., Bettinelli, L., & Stollwitzer, A. (2025). Methods for Closing the Discrepancy Between Calculated and Measured Dynamic Behavior of Railway Bridges – Research and Application. In A. Cunha & E. Caetano (Eds.), Experimental Vibration Analysis for Civil Engineering Structures : EVACES 2025 - Volume 2 (pp. 605–614). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-96106-9_63 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., & Fink, J. (2025). New Research Developments in the Assessment of the Damping Factor of Railway Bridges. In A. Cunha & E. Caetano (Eds.), Experimental Vibration Analysis for Civil Engineering Structures : EVACES 2025 - Volume 2 (pp. 556–565). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-96106-9_58 ( reposiTUm)
El Chabaan, G. (2025). Lineare und nichtlineare Biegeschwingungen bimodularer Balken mit veränderlichem Querschnitt. In M. Reiterer, L. Moschen, & A. Stollwitzer (Eds.), Tagungsband : 19. D-A-CH Tagung : Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik : 18. und 19. September 2025 - Wien (pp. 362–371). ( reposiTUm)
Unterweger, C., & Karic, A. (2025). Seismische Fragilitätsanalyse gründerzeitlicher Mauerwerksbauten in Wien. In M. Reiterer, L. Moschen, & A. Stollwitzer (Eds.), Tagungsband : 19. D-A-CH Tagung : Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik : 18. und 19. September 2025 - Wien (pp. 59–59). https://doi.org/10.34726/10599 ( reposiTUm)
Dafert, M., Pistrol, J., Kopf, F., & Adam, D. (2025). Schubmodulbestimmung von Gleisschotter auf Basis von Messungen während der dynamischen Gleisstabilisation. In M. Reiterer, L. Moschen, & A. Stollwitzer (Eds.), Tagungsband der 19. D-A-CH Tagung : Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik : 18. und 19. September 2025 in Wien (pp. 254–255). ( reposiTUm)
Loidl, S., Fink, J., Bettinelli, L., & Stollwitzer, A. (2025). Methoden zur Schließung der Diskrepanz von berechnetem und gemessenem dynamischen Verhalten von Eisenbahnbrücken - Forschung und Anwendung. In M. Reiterer, L. Moschen, & A. Stollwitzer (Eds.), Tagungsband der 19. D-A-CH Tagung : Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik : 18. und 19. September 2025 in Wien (pp. 167–176). ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., & Fink, J. (2025). Ansatz zur Neudefinition des Dämpfungsmaßes von Eisenbahnbrücken – In-situ Versuche an 15 Tragwerken im österreichischen Bestandsnetz. In M. Reiterer, L. Moschen, & A. Stollwitzer (Eds.), Tagungsband der 19. D-A-CH Tagung : Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik : 18. und 19. September 2025 in Wien (pp. 179–180). ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., & Fink, J. (2024). Methods for reducing the output scatter of results for determining realistic damping factors of railway bridges. In XII International Conference on Structural Dynamics 03/07/2023 - 05/07/2023 Delft, Netherlands. EURODYN 2023 - XII International Conference on Structural Dynamics, Delft, Netherlands (the). IOP Publishing Ltd. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2647/10/102005 ( reposiTUm)
Fink, J., Bettinelli, L., & Stollwitzer, A. (2024). Warum schwingen Eisenbahnbrücken bei Zugüberfahrt rechnerisch im kritischen Bereich, real jedoch nicht? In D. Rubin (Ed.), Tagungsband 44. Stahlbauseminar 2024 (pp. 1–32). Wissenschaft & Praxis. http://hdl.handle.net/20.500.12708/195404 ( reposiTUm)
Bettinelli, L., Stollwitzer, A., & Fink, J. (2024). Evaluation of the influence of coupling beam modeling of railway bridges on structural accelerations during high-speed traffic. In XII International Conference on Structural Dynamics 03/07/2023 - 05/07/2023 Delft, Netherlands. EURODYN 2023 - XII International Conference on Structural Dynamics, Delft, Netherlands (the). IOP Publishing Ltd. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2647/10/102004 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2024). Experimental Analysis of the Vertical Track-Bridge Interaction in Railway Bridges with Ballasted track. In J. Pombo (Ed.), Proceedings of the Sixth International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance (pp. 1–14). Civil-Comp Press. https://doi.org/10.4203/ccc.7.15.4 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., & Fink, J. (2024). New Research Developments in the Assessment of the Damping Factor of Railway Bridges. In The 11th International Conference on Bridges in Danube Basin: New trends in design, construction, assessment, monitoring and rehabilitation of large and medium span bridges: Proceedings (pp. 243–253). https://doi.org/10.14459/icbdb24.23 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., & Fink, J. (2023). Experimental analysis of longitudinal and lateral track-bridge interaction of the ballasted track in railway bridges. In A. Strauss & K. Bergmeister (Eds.), EUROSTRUCT 2023 : European Association on Quality Control of Bridges and Structures : Digital Transformation in Sustainability (pp. 430–439). Ernst & Sohn. https://doi.org/10.1002/cepa.2128 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2023). Dynamic behaviour of the ballasted track on railway bridges. In J. Pombo (Ed.), Proceedings of the Fifth International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance (pp. 1–8). Civil-Comp Press. https://doi.org/10.4203/ccc.1.6.3 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., & Fink, J. (2023). Untersuchung der longitudinalen und lateralen Gleis-Tragwerk Interaktion auf Eisenbahnbrücken mit Schotteroberbau. In F. Wuttke, D. B. A. Hendrawan, & A. Ö. Özarmut (Eds.), Tagungsband der 18. D-A-CH Tagung Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik (pp. 259–267). Deutsche Gesellschaft für Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik (DGEB) e.V. http://hdl.handle.net/20.500.12708/188475 ( reposiTUm)
Bettinelli, L., Stollwitzer, A., & Fink, J. (2023). Einfluss der Fahrzeug-Gleis-Tragwerk Interaktion auf die Beschleunigungen bei Überfahrtsberechnungen im Hochgeschwindigkeitszugverkehr. In F. Wuttke, H. D. B. Aji, & A. Ö. Özarmut (Eds.), Tagungsband der 18. D-A-CH Tagung Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik (pp. 337–346). Deutsche Gesellschaft für Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik (DGEB) e.V. http://hdl.handle.net/20.500.12708/188514 ( reposiTUm)
Reiterer, M., Bettinelli, L., Stollwitzer, A., Schellander, J., & Fink, J. (2022). Vehicle-based Indirect SHM of an Austrian Railway Bridge: Simulation and In-Situ Test. In P. Rizzo & A. Milazzo (Eds.), European Workshop on Structural Health Monitoring EWSHM 2022 - Volume 1 (pp. 721–731). Springer Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-031-07254-3_73 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., & Fink, J. (2022). Approach for the mathematical calculation of the damping factor or railway bridges with ballasted track. In IABSE (Ed.), IABSE Symposium Prague 2022 - Challenges for existing and oncoming structures (pp. 1460–1467). IABSE. http://hdl.handle.net/20.500.12708/63097 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Fink, J., & Malik, T. (2021). Influence of the ballasted track on the dynamic behaviour of steel railway bridges. In I. Burgess (Ed.), ce/papers (pp. 2013–2020). ce/papers. https://doi.org/10.1002/cepa.1516 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2021). Rechnerische Ermittlung der dynamischen Parameter einer bestehenden Eisenbahnbrücke. In P. Hannewald, K. Beyer, & E. Chatzi (Eds.), Tagungsband zur 17. D-A-CH Tagung Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik (pp. 78–79). SGEB-Dokumentation. http://hdl.handle.net/20.500.12708/62976 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Fink, J., & Petraschek, T. (2019). Untersuchung des dynamischen Schotteroberbauverhaltens bei Eisenbahnbrücken. In C. Adam, G. Achs, & T. Furtmüller (Eds.), 16. D-A-CH Tagung Erdbebeningenieurwesen & Baudynamik (pp. 465–472). http://hdl.handle.net/20.500.12708/62746 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A. (2018). Entwicklung eines alternativen Berechnungsansatzes für das Moving Load Model zur dynamischen Berechnung von Eisenbahnbrücken. In FSV (Ed.), FSV-Preis 2018 (pp. 10–11). http://hdl.handle.net/20.500.12708/62544 ( reposiTUm)
Tagungsbände
Reiterer, M., Moschen, L., & Stollwitzer, A. (Eds.). (2025). Tagungsband der 19. D-A-CH Tagung : Erdbebeningenieurwesen und Baudynamik : 18. und 19. September 2025 in Wien. https://doi.org/10.34726/10599 ( reposiTUm)
Präsentationen
Stollwitzer, A., Loidl, S., Bettinelli, L., & Fink, J. (2025, June 16). Developing an experiment-based holistic model for considering track-bridge interaction effects in ballasted tracks [Conference Presentation]. COMPDYN 2025 - 10th International Conference on Computational Methods in Structural Dynamics and Earthquake Engineering, Rhodos, Greece. http://hdl.handle.net/20.500.12708/216667 ( reposiTUm)
Fink, J., Bettinelli, L., & Stollwitzer, A. (2024, February 23). Warum schwingen Eisenbahnbrücken bei Zugüberfahrt rechnerisch im kritischen Bereich, real jedoch nicht? [Presentation]. 44. Stahlbauseminar 2024, Wien, Austria. http://hdl.handle.net/20.500.12708/194966 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., & Fink, J. (2024, June 7). Data-based verification for mathematical calculation of the damping factor of railway bridges [Conference Presentation]. ECCOMAS 2024 - 9th European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering, Lissabon, Portugal. ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., & Fink, J. (2024, September 12). New methods for data-based determination of damping factors with application on railway bridges [Conference Presentation]. EMI 2024 IC, Wien, Austria. ( reposiTUm)
Stollwitzer, A. (2020). DynSchoStab - Dynamisches Schotteroberbauverhalten und Schotterbettdestabilisierung zufolge vertikaler Brückenschwingungen. VIF 2019 Projekt Kick-Off, Online, Austria. http://hdl.handle.net/20.500.12708/115326 ( reposiTUm)
Fink, J., Stollwitzer, A., & Malik, T. K. (2019). Schotteroberbaukennwerte - Modell und Kennwerte zum Schotteroberbauverhalten als Grundlage der Brückendynamik. VIF Forum 2019, Wien, Austria. http://hdl.handle.net/20.500.12708/115088 ( reposiTUm)
Berichte
Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., & Fink, J. (2024). Ergebnisbericht zum Projekt VeMoDiss : Verifikation der Modelle zur rechnerischen Bestimmung der Dämpfung und Energiedissipation von Eisenbahnbrücken. http://hdl.handle.net/20.500.12708/206653 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., Fink, J., Bettinelli, L., & Loidl, S. (2023). Dynamisches Schotteroberbauverhalten und Schotterbettdestabilisierung zufolge vertikaler Brückenschwingungen DynSchoStab. Bundesministerium für Klimaschutz. http://hdl.handle.net/20.500.12708/188400 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2021). Ergebnisbericht zum Projekt DYS-GROS: Dynamische Durchschubversuche des Gleisrost-Schotteroberbausystems zur Analyse der Gleis-Tragwerk-Interaktion. http://hdl.handle.net/20.500.12708/40321 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A., & Fink, J. (2021). Zwischenbericht zum FFG-Verkehrsinfrastrukturprojekt: Dynamisches Schotteroberbauverhalten und Schotterbettdestabilisierung zufolge vertikaler Brückenschwingungen. http://hdl.handle.net/20.500.12708/40322 ( reposiTUm)
Malik, T. K., Stollwitzer, A., Aigner, F., & Fink, J. (2019). Ergebnisbericht zum FFG-Verkehrsinfrastrukturforschungsprojekt: Modell und Kennwerte zum Schotteroberbauverhalten als Grundlagen der Brückendynamik. http://hdl.handle.net/20.500.12708/40128 ( reposiTUm)
Spezialbeiträge
Stollwitzer, A. (2019). Entwicklung eines alternativen Berechnungsansatzes für das Moving Load Model zur dynamischen Berechnung von Eisenbahnbrücken. Eisenbahntechnische Rundschau (ETR), 68(3), 72–73. http://hdl.handle.net/20.500.12708/143164 ( reposiTUm)
Hochschulschriften
Stollwitzer, A. (2021). Entwicklung eines Ansatzes zur rechnerischen Bestimmung der Dämpfung von Eisenbahnbrücken mit Schotteroberbau [Dissertation, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2021.92244 ( reposiTUm)
Stollwitzer, A. (2017). Entwicklung eines alternativen Berechnungsansatzes für das Moving Load Model zur dynamischen Berechnung von Eisenbahnbrücken [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. http://hdl.handle.net/20.500.12708/79708 ( reposiTUm)