<div class="csl-bib-body">
<div class="csl-entry">Meczkowski, M. (2020). <i>Evaluating E-Learning approaches in the context of web development</i> [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2020.66685</div>
</div>
-
dc.identifier.uri
https://doi.org/10.34726/hss.2020.66685
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12708/1143
-
dc.description
Abweichender Titel nach Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
-
dc.description.abstract
Online learning provides a wide range of possibilities, including documentations and game-based systems. Working in the field of web development requires using new concepts and tools on a regular basis, thereby learning is an important part of this field of work. Current research shows that simply copying and pasting existing code snippets is a common solution, rather than understanding the underlying concepts. This thesis focuses on evaluating whether using a different approach might increase the learning results. There are a lot of publications on the benefits of a game-based approach, which highlight an increased amount of interest in the studied topics. It should be evaluated whether this is also true for advanced programmers in the field of web development who are the target group of this study. For this purpose, a within-subjects study design is applied, while comparing a current approach of learning new concepts, to a game-based approach. Two different study tasks, guided notes and questionnaires, which yield qualitative, as well as quantitative data, are used to evaluate which approach achieves better results. During the evaluation the three goals of interest, support and understanding are the main focus. The results and a list of relevant aspects discovered through the evaluation of the study are discussed. Based on this, recommendations for future learning approaches are explained as a final step of this thesis.
en
dc.description.abstract
Heutzutage gibt es online eine große Auswahl an Lernmöglichkeiten, wie unter anderem Dokumentationen und Game-based Learning. Web Technologien entwickeln sich laufend weiter, wodurch es zum Aufgabenbereich einer ProgrammiererIn gehört sich ständig neues Wissen anzueignen. Laut aktueller Forschung werden dabei jedoch Codezeilen häufig nur aus Quellen oder Foren kopiert, anstatt etwas über das Konzept zu lernen. In dieser Arbeit wird deshalb evaluiert, ob der Einsatz einer anderen Lernmethode Abhilfe schaffen kann und die Lernergebnisse verbessern kann. Der Game-based Learning Ansatz verspricht hierbei ein erhöhtes Interesse am Lernfortschritt und damit einen verbesserten Lernerfolg. Deshalb soll evaluiert werden, ob der Ansatz auch für fortgeschrittene Programmierer dieselben Resultate erbringt. Für diesen Zweck wird in einem within-subjects Studiendesign der reguläre Lernprozess mit einem Game-based Learning Ansatz verglichen. Dabei gilt es herauszufinden welche Methode zu besseren Lernergebnissen führt, speziell im Hinblick auf das Interesse, die Unterstützung und das Verständnis. Die Ergebnisse werden diskutiert und im Anschluss damit verbundene Empfehlungen für zukünftige Lernsysteme näher erläutert.
de
dc.language
English
-
dc.language.iso
en
-
dc.rights.uri
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
-
dc.subject
spielerisches Lernen
de
dc.subject
berufsbegleitendes Lernen
de
dc.subject
usability study
de
dc.subject
Game-based Learning
en
dc.subject
vocational training
en
dc.subject
usability study
en
dc.title
Evaluating E-Learning approaches in the context of web development
en
dc.title.alternative
Evaluation von E-Learning Ansätzen im Kontext von Webentwicklung
de
dc.type
Thesis
en
dc.type
Hochschulschrift
de
dc.rights.license
In Copyright
en
dc.rights.license
Urheberrechtsschutz
de
dc.identifier.doi
10.34726/hss.2020.66685
-
dc.contributor.affiliation
TU Wien, Österreich
-
dc.rights.holder
Monika Meczkowski
-
dc.publisher.place
Wien
-
tuw.version
vor
-
tuw.thesisinformation
Technische Universität Wien
-
tuw.publication.orgunit
E193 - Institut für Visual Computing and Human-Centered Technology