<div class="csl-bib-body">
<div class="csl-entry">Roch, B. (2007). <i>Real-time tone mapping using selective rendering</i> [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-17695</div>
</div>
In den letzten Jahren wurden Methoden entwickelt um Szenen mit hohem Dynamikumfang aufzunehmen. Diese Technik wird HDR (vom englischen 'High Dynamic Range') genannt. Die dabei enstehenden Bilder können aber nicht auf herkömmlichen Bildschirmen dargestellt werden. Dafür ist eine Skalierung notwendig, welche die Werte in den Bereich [0,1] abbildet und dabei den visuellen Eindruck der Szene bewahrt. Dieser Vorgang wird Tone Mapping genannt. Um Details einer Szene besser herauszuarbeiten ist sog.<br />lokales Tone Mapping notwendig. In dieser Arbeit präsentieren wir Otimierungen um lokales Tone Mapping mit Hilfe des Grafikprozessors ohne erkennbare qualitative Abstriche in Echtzeit durchzuführen.
de
dc.description.abstract
High dynamic range imaging is an emerging technology, which tries to overcome the limitations of conventional photography and film equipment. Therewith it is possible to capture high contrast scenes without clamping effects. In order to present such scenes on conventional displays it is needed to have a method for somehow converting the high-contrast values into the range [0,1] preserving visual impression. This operation is called tone mapping. Though most of the tone mapping operators are fast, they are not fast enough to be directly used in real-time applications. Implementations presented until now have a trade-off in terms of perceivable quality to gain this aim. This work presents an optimized operator, which is able to process data in real-time without loosing quality using selective rendering techniques.<br />
en
dc.language
English
-
dc.language.iso
en
-
dc.rights.uri
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
-
dc.subject
computergraphik
de
dc.subject
tonemapping
de
dc.subject
selektives rendering
de
dc.subject
echtzeit
de
dc.subject
OpenGL
de
dc.subject
computergraphics
en
dc.subject
tonemapping
en
dc.subject
selective rendering
en
dc.subject
real-time
en
dc.subject
OpenGL
en
dc.title
Real-time tone mapping using selective rendering
en
dc.type
Thesis
en
dc.type
Hochschulschrift
de
dc.rights.license
In Copyright
en
dc.rights.license
Urheberrechtsschutz
de
dc.contributor.affiliation
TU Wien, Österreich
-
dc.rights.holder
Benjamin Roch
-
tuw.version
vor
-
tuw.thesisinformation
Technische Universität Wien
-
dc.contributor.assistant
Artusi, Alessandro
-
tuw.publication.orgunit
E186 - Institut für Computergraphik und Algorithmen