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<div class="csl-entry">Aschauer, G., Schirrer, A., Kozek, M., & Jakubek, S. (2019). PHiL pantograph testing via FE-based catenary model with absorbing boundaries. <i>Control Engineering Practice</i>, <i>88</i>, 97–109. https://doi.org/10.1016/j.conengprac.2019.04.006</div>
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dc.identifier.issn
0967-0661
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dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12708/144128
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dc.description.abstract
Dieser Beitrag stellt eine innovative Power-Hardware-in-the-Loop (PHiL)-Entwicklungsplattform für die Prüfung von Stromabnehmern vor. Es wird ein neuartiges echtzeitfähiges Finite-Elemente-Oberleitungsmodell in zugfesten, bewegten Koordinaten in Kombination mit effizienten absorbierenden Randgebieten vorgeschlagen, um die Dynamik der Oberleitung in der Nähe des Stromabnehmerkontaktpunkts genau abzubilden. Die komplexe Fahrleitungsdynamik wird präzise und effizient modelliert, einschließlich nichtlinearer Effekte wie z.B. dem Nachgeben der Hänger, und ein modellprädiktiver Impedanzregler realisiert die Aufgabe, die virtuelle Fahrleitungsdynamik auf einem realen Stromabnehmerprüfstand genau zu emulieren.
de
dc.description.abstract
This paper presents an innovative power hardware-in-the-loop (PHiL) development platform for railway pantograph testing. A novel real-time-capable finite-element catenary model is proposed in a train-fixed moving-coordinate formulation combined with an efficient absorbing boundary layer to accurately depict railway catenary dynamics in the region around the pantograph contact point. The complex catenary dynamics is accurately and efficiently modeled, including nonlinear effects like dropper slackening, and a model-predictive impedance controller realizes the task of accurately emulating the virtual catenary dynamics on a real-world pantograph test rig.
en
dc.language.iso
en
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dc.publisher
PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD
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dc.relation.ispartof
Control Engineering Practice
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dc.subject
Electrical and Electronic Engineering
en
dc.subject
Computer Science Applications
en
dc.subject
Control and Systems Engineering
en
dc.subject
Applied Mathematics
en
dc.subject
Hardware-in-the-loop
en
dc.subject
Impedance control
en
dc.subject
Model predictive control
en
dc.subject
Pantograph testing
en
dc.subject
Catenary model
en
dc.subject
Real-time modeling
en
dc.title
PHiL pantograph testing via FE-based catenary model with absorbing boundaries
en
dc.type
Artikel
de
dc.type
Article
en
dc.description.startpage
97
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dc.description.endpage
109
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dc.type.category
Original Research Article
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tuw.peerreviewed
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E2
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C6
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tuw.researchTopic.name
Sustainable and Low Emission Mobility
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Modelling and Simulation
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Computational System Design
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30
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dcterms.isPartOf.title
Control Engineering Practice
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tuw.publication.orgunit
E325-04 - Forschungsbereich Regelungstechnik und Prozessautomatisierung