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<div class="csl-entry">Schatz, R. (2009). <i>Mobile Social TV : creating a new mobile application paradigm</i> [Dissertation, Technische Universität Wien]. reposiTUm. http://hdl.handle.net/20.500.12708/177816</div>
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dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12708/177816
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dc.description
Zsfassung in dt. Sprache
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dc.description.abstract
Die vorliegende Dissertation ist eine Auseinandersetzung mit neuen Konzepten für An-wendungen, die auf der Konvergenz von Medien- und Kommunikationsdiensten beruhen. Ein Beispiel für derartige Konvergenzanwendungen im Bereich digitaler Unterhaltungstechnologien sind "Social TV" Systeme, deren Community- und Dialogfunktionen auf der engen Kopplung von sozialen Interaktions- und Mediennutzungsfunktionen basieren. Social TV Anwendung integrieren auf diese Weise die verschiedenen Rollen und Nutzungsformen von Medien: einerseits ihre Funktion als gemeinsamer Kontext und Bezugspunkt und andererseits ihre Eigenschaft als "sozialer Währung" zwischen Personen.<br />Der Schwerpunkt bisheriger Forschungs- und Entwicklungsprojekten im Bereich Social TV lag auf IPTV bzw. Web TV Systemen, unter Vernachlässigung einer neuen Medienplattform, die derzeit stark an Bedeutung gewinnt: mobile Endgeräte. Diese Dissertation schließt diese Lücke durch die Untersuchung der Möglichkeiten und Problemkreise der Synthese von mobilen Videodiensten ("Mobile TV") und Social TV.<br />Die vorliegende Arbeit besteht aus vier Teilen. Der erste Teil diskutiert die Grenzen bestehender Social TV and Mobile TV Konzepte und identifiziert entsprechende Erweiterungsmöglichkeiten. Teil zwei führt "Mobile Social TV" als neues Paradigma für konvergente Anwendungen anhand eines erweiterten Design Modells ein. Teil drei behandelt die technische Realisierung von Social TV Anwendungen im Umfeld gängiger Mobile TV Architekturen und Standards. Abschließend erfolgt im vierten Teil die Validierung der vorgestellten Konzepte und Prototypen anhand von zwei Benutzerstudien.<br />Eine Schlußfolgerung der Arbeit ist, daß mobile wie stationäre Social TV Systeme in der Lage sind, das Benutzererlebnis nachweislich zu verbessern. Dies konnte in den durchgeführten Benutzerstudien durch signifikante Unterschiede in der Beurteilung hedonischer Qualitäten, wahrgenommener sozialer Präsenz und Bereicherung des Medienerlebnisses belegt werden.<br />
de
dc.description.abstract
This thesis advances the concept of media convergence by investigating the impact of applications that blend content access and communication. In the context of digital entertainment technologies, this application paradigm has started to take shape in the form of "Social TV" systems that tightly couple social interaction and media consumption with the goal of encouraging active dialogue and community building among viewers. The concept is grounded on the insight that socializing around media can be just as important as the media itself and therefore, supporting social interaction around content has the potential to provide significant value to the end user. Social TV leverages this dual role of media as provider of shared contexts and common ground as well as "social currency" that facilitates interpersonal exchanges. Existing work in this field hitherto has purely focused on traditional IPTV and Web TV systems, without considering the impact of emerging media platforms such as mobile devices and multimedia phones. This thesis addresses this gap in existing research by evaluating the opportunities and challenges that arise from the convergence of mobile video services ("Mobile TV") and Social TV. The research in this thesis is divided into the following four parts:<br />firstly, it investigates the limits of current notions of Social TV and Mobile TV and identifies likely future evolution paths of these concepts. Secondly, it introduces the concept of "Mobile Social TV" as new application paradigm and investigates the design space that results from the proposed extension of Social TV towards mobile interaction.<br />Thirdly, it addresses the engineering challenges that arise in the context of realizing Social TV services on top of mobile broadcast architectures. Finally, the proposed concepts and prototypes are validated by means of Social TV user studies conducted in mobile and stationary contexts. A conclusion derived from this work is that both, mobile and stationary Social TV systems are capable of enhancing the user experience. This positive net effect of integrating mediated social interaction with media consumption was measured in terms of a significant increase in enjoyment, perceived sense of presence and overall enrichment of the media experience.<br />
en
dc.language
English
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dc.language.iso
en
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dc.subject
Social TV
de
dc.subject
Mobile TV
de
dc.subject
Interaktives Fernsehen
de
dc.subject
Mobile Anwendungen und Services
de
dc.subject
Mensch-Maschine Kommunikation
de
dc.subject
Social TV
en
dc.subject
Mobile TV
en
dc.subject
Interactive TV
en
dc.subject
Mobile Applications and Services
en
dc.subject
Human Computer Interaction (HCI)
en
dc.title
Mobile Social TV : creating a new mobile application paradigm
en
dc.type
Thesis
en
dc.type
Hochschulschrift
de
dc.contributor.affiliation
TU Wien, Österreich
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tuw.thesisinformation
Technische Universität Wien
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dc.contributor.assistant
Gröller, Eduard
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tuw.publication.orgunit
E183 - Institut für Rechnergestützte Automation
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dc.type.qualificationlevel
Doctoral
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dc.identifier.libraryid
AC05041051
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dc.description.numberOfPages
16
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dc.thesistype
Dissertation
de
dc.thesistype
Dissertation
en
tuw.advisor.staffStatus
staff
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tuw.assistant.staffStatus
staff
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tuw.assistant.orcid
0000-0002-8569-4149
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item.cerifentitytype
Publications
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item.cerifentitytype
Publications
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item.fulltext
no Fulltext
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item.grantfulltext
none
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item.openairecristype
http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf
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http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf
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item.openairetype
Thesis
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item.openairetype
Hochschulschrift
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item.languageiso639-1
en
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crisitem.author.dept
E194 - Institut für Information Systems Engineering