<div class="csl-bib-body">
<div class="csl-entry">Vušković, P. (2016). <i>And yet, the palace moves : The analysis of Diocletian’s palace in the works of Robert Adam</i> [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2016.37375</div>
</div>
-
dc.identifier.uri
https://doi.org/10.34726/hss.2016.37375
-
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12708/6445
-
dc.description
Zusammenfassung in deutscher und kroatischer Sprache
-
dc.description
Abweichender Titel nach Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
-
dc.description.abstract
Robert Adam war mit seinem Buch Ruins of the palace of the Emperor Diocletian at Spalatro in Dalmatia 1764 der erste, der den Status des Palastes in seiner Gesamtheit erfasst und seine spezifischen Werte etablierte. Er hat auch bereits damals die Idee der Kontinuität eines sich wandelnden Gebäudes von der Antike bis zur Gegenwart durch seine visuellen und verbalen Darstellungen formuliert. Darüber hinaus spielt das Buch eine bedeutende Rolle für die Konstruktion des ikonischen Bildes des Palastes und seiner tiefen Bindung an die sich weiterentwickelnde der Stadt. Wir können nicht über den Palast nachdenken, ohne an die Stadt Split zu denken, und vice versa, und Adam schlug dies bereits im 18.Jahrhundert vor.
de
dc.description.abstract
Diocletian's Palace represents a significant architectural complex and its greatest value derives from its continued existence, spatial adaptations and functional conversions. Robert Adam and his book, Ruins of the Palace of the Emperor Diocletian at Spalatro in Dalmatia, was a first scientific attempt to document, interpret and understand the Palace and nowadays still represents capital documentation for the study of the Diocletian's Palace. His publication holds very a important place in the history of art and architecture of the 18th century, but also plays a significant role in constructing an iconic image of the Palace and the city. Robert Adam was the first one who established the status of the Palace and its specific points and enabled the idea of continuity in the Palace through his visual and verbal representations, which should be revisited when thinking about today-s city. We cannot think about the Palace, without thinking about the city, and vice versa, and Adam suggested this already in 18th century.
en
dc.language
English
-
dc.language.iso
en
-
dc.rights.uri
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
-
dc.subject
Architekturtheorie
de
dc.subject
Architekturgeschichte
de
dc.subject
Diokletians Palast
de
dc.subject
Split
de
dc.subject
Robert Adam
de
dc.subject
Architecture theory
en
dc.subject
Architecture History
en
dc.subject
Diocletians Palace
en
dc.subject
Split
en
dc.subject
Robert Adam
en
dc.title
And yet, the palace moves : The analysis of Diocletian's palace in the works of Robert Adam