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<div class="csl-entry">Neuhold, K. (2015). <i>Requirements engineering in small and medium B2B software projects : approaches to uncovering contradictions and hidden aspects of customer business value with requirements elicitation techniques</i> [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. http://hdl.handle.net/20.500.12708/79789</div>
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dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/20.500.12708/79789
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dc.description
Zusammenfassung in deutscher Sprache
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dc.description.abstract
In B2B IT Consulting-Projekten gibt es oft einen Unterschied zwischen dem, was ein Kunde als wichtig wahrnimmt und dem, was tatsächlich für das Unternehmen des Kunden wertvoll ist. Widersprueche und versteckte Aspekte in Anforderungen resultieren nicht nur in vertanen Chancen von Wertschoepfung, sondern koennen auch den Projekterfolg gefaehrden. Das Ziel dieser Masterarbeit war es, folgende Frage zu beantworten: Welche Anforderungsanalysetechniken koennen dabei hilfreich sein, die Luecke zwischen den geaeusserten Anforderungen des Kunden und der fuer das Unternehmen tatsaechlich relevanten Umsetzungen zu schliessen. In dieser Masterarbeit wurden Anforderungsanalysetechniken durch Literarturrecherche, theoretische Analyse und semistrukturierte Interviews mit Fachleuten evaluiert. Basierend auf einer ausfuehrlichen Literaturrecherche im Bereich Requirements Engineering wurde eine Analyse der Eigenschaften einer Auswahl an Anforderungsanalysetechniken durchgefuehrt und eine Liste von Fragen fuer die semistrukturierten Interviews zusammengestellt. In den Interviews wurden Kombinationen von Anforderungsanalysetechniken aufgezeigt, die von Fachleuten, welche an IT Consulting-Projekten arbeiten, als besonders hilfreich erachtet werden, um Widersprueche und versteckte Aspekte von customer value aufzudecken. Die meistgewaehlten Techniken waren Interviews, Workshops, Frageboegen und Prototypen. Zusaetzlich dienten die Interviews dazu herauszufinden, ob bzw. welche Anforderungsanalysetechniken bekannt sind und in der Praxis verwendet werden. Das Hauptresultat dieser Masterarbeit ist, dass die Verwendung von Kombinationen von Anforderungsanalysetechniken anstatt einzelner Techniken der bessere Weg ist, um Widersprueche und versteckte Aspekte von customer value aufzudecken, da diese Kombinationen an Techniken jeweilige Schwaechen einzelner Methoden ausbalancieren.
de
dc.description.abstract
In B2B IT consulting projects there is often a difference between what a client thinks or says is valuable or perceives as valuable and what actually is valuable to their business. Contradictions and hidden aspects in requirements may not only result in missed chances to create value for the business of a client, but may also put the success of a project in danger. This thesis aimed to answer the question: Which requirements elicitation techniques can help with closing the gap between what the customer perceives as valuable and what is actually valuable to their business? This thesis analyzed requirements elicitation techniques through literature research and theoretical analysis as well as through semi-structured interviews with professionals. Based on an extensive literature research in the area of requirements engineering, the characteristics of a selection of requirements elicitation techniques with respect to uncovering contradictions and hidden aspects of customer value was analyzed and a set of questions for the interviews was compiled. The interviews revealed what combinations of techniques professionals who work on IT consulting projects consider the most useful to uncover contradictions and hidden aspects of customer value. The most frequently chosen techniques were interviews, workshops, questionnaires/surveys, and prototypes. Furthermore, these interviews served to uncover which requirements elicitation techniques are used and known in general and whether formal techniques are employed consciously. The main result of this thesis is that the best way to uncover contradictions and hidden aspects of customer value is to use combinations of requirements elicitation techniques, rather than individual techniques, in order to balance their weaknesses.
en
dc.format
x, 104 Blätter
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dc.language
English
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dc.language.iso
en
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dc.subject
Customer Value
de
dc.subject
Requirements Engineering
de
dc.subject
Anforderungsanalyse
de
dc.subject
Customer Value
en
dc.subject
Requirements Engineering
en
dc.subject
Requirements Elicitation
en
dc.title
Requirements engineering in small and medium B2B software projects : approaches to uncovering contradictions and hidden aspects of customer business value with requirements elicitation techniques