Hartmann, S. (2012). Anwendungspotentiale einer Standortbewertung der Mobilitätsqualität : eine Informationsgrundlage zur nachhaltigen Veränderung des Mobilitätsverhaltens [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-47293
mobility; theory of action; traffic demand management; site quality
en
Abstract:
In dieser Arbeit wird der Frage nachgegangen, wie eine Bewertung der Mobilitätsqualität angewendet werden kann, um nachhaltige Mobilität zu fördern. Ausgangsbasis ist ein Forschungsprojekt, welches die Mobilitätsqualität bestimmter Standorte zielgruppenspezifisch bewertet.<br />Im ersten theoriegeleiteten Teil ist gesammeltes Wissen zu Mobilität und Mobilitätsverhalten dargelegt. Mobilitätsverhalten ist geprägt durch nachfrageseitige (subjektiv-sozial) und angebotsseitige (physisch-strukturell) Einflussfaktoren. Standortentscheidungen und die Wohnmobilität sind entscheidender Faktor der langfristigen Alltagsmobilität, und wichtiger Ansatz der Anwendung.<br />Handlungstheoretische Ansätze zeigen, dass auch Einstellung, soziale Normen und kulturelle Werte für das Mobilitätsverhalten entscheidend sind. Informationen der Standortbewertung müssen über den Wissensaufbau hinausgehen. Dies gelingt, wenn Interventionen mit Hilfe der Bewertung der Mobilitätsqualität vom System- zum Handlungswissen leiten, und zu neuen Routinen beitragen. Entscheidungen die langfristige Mobilitätsqualität betreffen sind komplex, und von vielen Abwägungen abhängig. Es wird oft auf bewährte weniger rationale Handlungsmuster zurückgegriffen. Eine Information zur Mobilitätsqualität kann intuitiv Bekanntes vergleichbar machen. Wichtig ist das Verständnis zu Motiven und Bedürfnissen der Akteure, um dies in der Anwendung berücksichtigen zu können. Interventionsansätze wie Beratung und soziales Marketing wurden angeführt, und sind insbesondere bei Umbrüchen in den Mobilitätsbiographien verfolgenswert. Die empirische Analyse zu den Möglichkeiten des Einsatzes der Standortbewertung besteht aus der Recherche von relevanten Case-Studies in den Anwendungsfeldern und 17 Experteninterviews. Diese Erkenntnisse münden in die Konzeption von 8 möglichen Anwendungsvarianten, die teilweise auf einander aufbauen. Die Varianten reichen vom schnellen Standortüberblick in Form eines Onlinetools oder Zertifikat, zu komplexeren Umgebungsanalysen für private und professionelle Akteure, bis hin zur Unterstützung bei Planungsverfahren und politischen Instrumenten, sowie der politischen und gesellschaftlichen Bewusstseinsbildung.<br />
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This thesis examines the question of how to apply an location-based evaluation of the quality of mobility. How can this information be used to promote sustainable mobility? Reference for this questions was a research project that scores the quality of mobility of specific locations. In the first theoretical part knowledge of influencing factors of mobility and mobility behavior was researched.<br />Mobility behavior is influenced by demand-side (subjective-social) and supply side (physical and structural) aspects. Location decisions and residential mobility are crucial to the long-term daily mobility and important fields for approaches of potential applications. Explanations based on theories of actions are showing that attitude, social norms and cultural values are important for the mobility behavior. Applications working with the results of the evaluation must go beyond knowledge building. Possible interventions are successful when they leading from systemic to practical knowledge, and contribute to new habits. Decisions affecting the long-term quality of mobility are complex and depend on many considerations. They are often more related to proven and less rational behavior patterns. In this case Informations of an objective assessment on mobility can come into account. Therefor it is important to understand the motives and needs of the actors to integrate this into the application. Interventions such as consulting and social marketing were descripted, and are worth pursuing at changes in the individual mobility biographies. The empirical analysis of possibilities in the useage of the location-based evaluation is done by re-search of relevant case studies in the fields of application and 17 expert interviews. The case studies revealed a number of existing applications with mobility and location information, especially as online tools. But also different approaches in traffic demand management like consulting, partnerships with private and public institutions, or public control and support measures showing potentials. The interviews have also revealed potentials, especially in raising awareness and support for individuals and households. The consideration of subjective preferences, lifestyles and realistic scenarios is significant for a successful implementation.<br />Practical advices like the linkage with existing applications and co-working with partners were given. The comparison of options per transport mode, and especially better information on walking and cycling relations, are offering chances of new innovations. Risks have been explored in complementary factors which are trumping aspects of mobility, and limited opportunities in the transport and settlement system. Risks of the effects coming from applications are in the reinforcement of speculation and price rallies in the real estate sector, or further intensification of spatial disparities. These findings are resulting in the conception of 8 possible variants, which are also connected to each other. The possibilities range from a quick location survey with an standardised certificate or online tools, more complex environment analysis for private and professional actors, or to support planning procedures and policy measures, as well as the political and social awareness.
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Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers