Lindner, C. (2011). Out of the past: Gothenburg - a small city going big : 2500 roses in the Rose Garden ; from the largest Scandinavian port city to the world’s biggest cranecity [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-55208
Göteborg SE befindet sich wie alle bedeutenden Hafenstädte Nordeuropas in einem Prozess des sozialen sowie wirtschaftlichen Wandels. Wie in den meisten post-industriellen Städten vollzieht sich ein Imagewechsel von der ehemaligen Arbeiter- Industriestadt hin zur weltoffenen internationalen Entertainment und Kulturmetropole. Da Göteborg nach wie vor als größter Industriehafen Nordeuropas fungiert, die Industrie jedoch Göteborgs Zentrum längst verlassen hat und weit vor die Küste ins offene Meer hinaus gezogen ist, gibt es große Areale im Stadtzentrum - anstelle des alten Hafens - welche weitgehend ungenutzt und durch das Bild der nicht mehr in Verwendung befindlichen Hafenkräne geprägt sind. In anderen skandinavischen Städten, welche mit der gleichen Problematik aufgegebener Industriezonen kämpfen, (siehe Aalborg DK, Arhus DK) wird auf Entertainment und noble Hafenwohnanlagen gesetzt.<br />Diese Strategie bringt jedoch große Gentrifizierungsprobleme mit sich und langfristig stellt sich die Frage, welche Zukunft eine Gesellschaft hat, die sich ausschließlich auf Kultur und Entertainment spezialisiert.<br />Unter Berücksichtigung des oben angesprochenen Paradigmenwechsels, den Problemen und Potentialen, die aufgelassene Hafengebiete (vgl. Hamburg) mit sich bringen, setze ich mich im Rahmen meiner Diplomarbeit "OUT OF THE PAST // Gothenburg, a small city going big" mit aktuellen sozialpolitischen sowie wirtschaftlichen Tendenzen nordeuropäischer Hafenstädte auseinander. Wesentliche Bestandteile der Arbeit sind eine historische Abhandlung mit der Geschichte Göteborgs (stellvertretend für andere skandinavische Hafenstädte), theoretische Grundlagen zu Globalisierung, und Gentrifizierung, sowie aktuelle Entwicklungstendenzen post industrieller Städte. Gründend auf diesen Theorieteil werde ich anhand eines Entwurfs (Projekt) diese Punkte nochmals aufgreifen und mit architektonischen Mitteln kritisch hinterfragen. Der Entwurf setzt sich vorrangig mit Fragen des Wohnbaus im ehemaligen Hafengebiet Göteborgs auseinander und nimmt auf eine Bewahrung des Industriecharakters bei gleichzeitiger Neuinterpretation des Bestands, welcher durch das Projekt eine neue Symbolik und Bedeutung (wieder)erlangt, Rücksicht.<br />
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Gothenburg is a city that was built by the working class. Over decades, its main purpose was to serve industrial needs and Gothenburg´s heart was the harbour. Back in the 1960s, Eriksberg Mekanika provided 20 000 workplaces. One third of the total city population was employed by industry back then and the workers were proud of their profession.<br />Nowadays the significance of manual work has dropped dramatically and manual work is vanishing throughout Europe. More than that, the working class is almost seen as "poorly qualified" and is associated with a negative image. At any cost, Europe tries to raise academic quota and presents itself as open-minded, culturally significant, with cities full of fun and entertainment. More than getting rid of the working class itself, it is all about getting rid of the working-class image. In the long run, Europe has to face the consequences of the decline of the working class and answer the question where this process of intellectualization and festivalization should lead to.<br />Like all important harbour cities in Northern Europe, Gothenburg has been undergoing a process of social and economic changes. As can be seen elsewhere in post-industrial centres, the former industrial town has been developing into a metropolitan city offering culture and entertainment. However, Gothenburg still is the biggest industrial port in Northern Europe with industries that have left the centre to resettle in maritime areas further off the coast. The former harbour area in the centre with the dominant cranes that evoke pictures of the harbour's busy industrial past is more or less abandoned today.<br />Other Scandinavian harbours - for example Aalborg and Aarhus in Denmark - which are confronted with the same problem are trying to revitalize abandoned industrial zones by developing centres of entertainment and exquisite housing estates in the docklands. However, this strategy entails serious gentrification problems and raises the question what the future is holding in store for a society that puts the emphasis on culture and entertainment only when trying to replace a vanished past with a viable future. Considering the paradigm shift described above as well as the problems and potentials of abandoned harbour areas, I am going to deal with current socio-political and economic tendencies of harbour cities in Northern Europe exemplified by Gothenburg in my housing project OUT OF THE PAST.<br />The project´s attempt is to deal with this process of converting European harbour cities into entertainment paradises in a critical way and to introduce another standpoint - namely to see the industrial sites, with their landmarks and monuments, as a reminder of the city´s foundation and past and to give these remnants of the past a new purpose and meaning, thereby a new symbolism which pays respect to former times and people.<br />