Title: Concept of a web-based application for cooperative teamwork in the field of teaching of software techniques
Language: English
Authors: Mészárosné Csuta, Eszter 
Qualification level: Diploma
Keywords: E-learning; Teamwork; Teaching of Programming; Software Components
E-learning; Teamwork; Teaching of Programming; Software Components
Advisor: Freund, Rudolf 
Issue Date: 2019
Number of Pages: 106
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Im Rahmen des Software Engineering-Studiums wird Studierenden vermittelt, zuverlässige Software-Programme zu entwickeln. Ein neuer Trend besteht darin, dass Softwareentwickler meistens in Teams arbeiten. Der komponentenbasierten Software-Entwicklung kommt heutzutage eine entscheidende Bedeutung zu. Um Softwaresysteme aus Komponenten auf- zubauen, müssen diese über ihre Schnittstellen gut miteinander kommunizieren können. In dieser Masterarbeit wird ein Systemkonzept für eine Web-App namens AcadIC vorgestellt. In dieser werden Software-Integrationsprozesse vermittelt, bei denen die Lernenden in kooperativen Online-Teams zusammenarbeiten, um ein voll funktionsfähiges Software-System aufzubauen. Jeder Lernende entwickelt eine Komponente alleine, und danach integrieren die Lernenden in Team-Arbeit diese Einzelkomponenten zu einem funktionierenden Software-System. Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit Software-Integration, dem Erlernen von Programmieren, Teamwork und Online-Lernen, um in diesen Bereichen Probleme zu finden, zu identifizieren und zu analysieren. Anschließend wurden die Anforderungen und Merkmale der zu entwickelnden Web-App festgelegt. Zielgruppe, Lernziele und erwartete Auswirkungen wurden definiert. Danach wurde das Design entworfen, in dem die Programmieraufgaben und die einzelnen Prozessschritte, nämlich die Softwarekomponenten, festgelegt wurden. Zur Evaluierung der vorgestellten Web-App wurden qualitative Experteninterviews durchgeführt. Die Bewertungsergebnisse zeigen, dass die entwickelte Web-App geeignet ist, die Software-Integrationsprozesse durch Teamwork zu vermitteln.

Within the framework of the software engineering study program, students are taught how to develop reliable software programs. A new trend is that software developers mostly work in teams. Nowadays, component-based software development is of crucial importance. In order to build software systems from components, they must be able to communicate well with each other via their interfaces. This master thesis presents a system concept for a Web app called AcadIC. It teaches software integration processes in which learners work together in cooperative online teams to build a fully functional software system. Each learner develops a component alone, and then the learner integrates these individual components into a functioning software system in team work. This paper deals with software integration, learning programming, teamwork and online learning to find, identify and analyse problems in these areas. Subsequently, the requirements and characteristics of the Web app to be developed were defined. Target group, learning objectives and expected impact were defined. Then the design was elaborated, in which the programming tasks and the individual process steps, namely the software components, were defined. Qualitative expert interviews were conducted to evaluate the presented Web app. The evaluation results show that the developed Web app is suitable for communicating the software integration processes through teamwork.
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-131573
http://hdl.handle.net/20.500.12708/11485
Library ID: AC15531200
Organisation: E192 - Institut für Logic and Computation 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Show full item record

Page view(s)

12
checked on Feb 21, 2021

Download(s)

24
checked on Feb 21, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.