Title: 101 Guidelines : Usability Evaluation eines webbasierten E-Learning-Systems
Other Titles: 101 Guidelines: Usability Evaluation of a webbased E-Learning-System
Language: Deutsch
Authors: Furm-Hazivar, Andreas
Qualification level: Diploma
Advisor: Pohl, Margit
Issue Date: 2010
Number of Pages: 161
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Die vorliegende Diplomarbeit evaluiert WIP-Online, ein Moodle- und damit webbasiertes E-Learning-System, welches von den Pfadfindern und Pfadfinderinnen Österreichs (PPÖ) im Zuge der Neugestaltung ihrer TrainerInnenausbildung erstellt wurde.
Als Vorarbeit dazu werden die Grundlagen der Human-Computer Interaction (HCI) und der Usability betrachtet, sowie die verschiedenen Möglichkeiten der Evaluation von User Interfaces diskutiert. Weiters werden die verwendeten Kategorien und die dahinter liegenden, für die Eva-luation notwendigen, Theorien beschrieben.
Ziel der Arbeit ist es, das E-Learning-System möglichst umfassend zu evaluieren. Daher wer-den nicht nur klassische E-Learning- und Usability-Guidelines herangezogen, sondern auch Normen und allgemeine Design-Richtlinien, sowie Guidelines für die Bereiche Web-Usability, Gender, Universal Accessibility und E-Tutoring. Im Hauptteil der Arbeit werden die 101 Guidelines vor- und übersichtlich dargestellt und WIP-Online hinsichtlich der jeweiligen Guideline betrachtet und evaluiert. Konkrete Verbesse-rungsvorschläge werden - dort wo sie angebracht sind - gemacht.

This master thesis evaluates a web- and moodle-based e-learning-system called WIP-Online, which is part of the newly developed training scheme of the Association of Boy Scouts and Girl Guides of Austria.
In the theoretical part of this thesis we look at the basics of human-computer interaction and usability as well as at different methods of evaluating user interfaces. Furthermore, the different categories used in the evaluation will be analysed. The main objective is to evaluate WIP-Online as comprehensively as possible, which means that a broad range of categories, extending from official engineering standards, e-learning- and usability-guidelines to common design-guidelines and principles for web-usability, universal ac-cessibility, gender and e-tutoring are being covered.
In the practical part of this thesis all 101 guidelines will be presented and WIP-Online is evaluated according to each of them. When necessary, ideas for improvement are suggested.
Keywords: Usability; Evaluation; Guidelines; Web; E-Learning
usability; evaluation; guidelines; web; e-learning
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-41172
http://hdl.handle.net/20.500.12708/14795
Library ID: AC07808317
Organisation: E187 - Institut für Gestaltungs- und Wirkungsforschung 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Files in this item:

Show full item record

Page view(s)

29
checked on Jun 8, 2021

Download(s)

133
checked on Jun 8, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.