Title: Technical Communication in Videos on the Example of Blockchain
Language: English
Authors: Rodler, Marion 
Qualification level: Diploma
Keywords: Technical Communication; Video Analysis; Blockchain
Advisor: Kühn, Eva 
Issue Date: 2020
Number of Pages: 161
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Diese Thesis erforscht mittels der Beispieltechnologie Blockchain, wie technische Themen in Videos kommuniziert werden. Die Problemstellung dahinter ist, dass es sehr viele Erklärvideos zu Blockchain gibt, doch ist schwer überprüfbar inwieweit diese Videos verständlich für die Zuschauer sind. Dadurch entsteht die Vermutung, dass Viewer die Technologie nur halb oder falsch verstehen könnten. Um herauszufinden, wie diesen Problemen begegnet werden kann, wurden die folgenden Forschungsfragen untersucht:Welche Metaphern und welche stilistischen Mittel funktionieren am besten, um die präsentierten Konzepte zu verstehen und was sind die Charakteristika von Videos, die einfach zu verstehen sind? Es wurde folgender Mixed-Method-Ansatz angewandt: Nach einer Literaturrecherche wurden jene Erklärvideos der Technologie Blockchain aus diversen Videoplattformen analysiert, die festgelegten Kriterien entsprachen. Darauf folgte die erste User Studie mit StudentInnen der TU Wien. Der nächste Schritt waren zwei Experteninterviews. Es wurde diskutiert, wie die Experten die Technologie an andere vermitteln und welche Metaphern sie dafür einsetzen. Abschließend wurden zwei weitere User Studien durchgeführt. Beider zweiten User Studie lag das Hauptaugenmerk auf den Präsentationsmitteln in Videos während die dritte User Studie vorrangig auf die Erklärmethoden fokussierte. Der erste Teil der Ergebnisse sind die Charakteristika der evaluierten Videos. Diese Charakteristika wurden in drei Kategorien aufgeteilt: Die Adaption an die Zielgruppe,die stilistischen Mittel und das Gesamtkonzept. Abgeleitet aus diesen Charakteristika werden Guidelines für das Design von Erklärvideos. Die Guidelines listeten die Anpassung auf eine definierte Zielgruppe, die stilistischen Mittel und beinhalten wichtige Punkte auf der Inhaltsebene, die in den Studien als positiv wahrgenommen wurden. Weiters werden die Metaphern, die aus den verschiedenen angewandten Methoden resultierten,aufgelistet. Diese waren besonders verständlich für die StudienteilnehmerInnen, werden laut den Experten gut verstanden oder wurden häufig in den evaluierten Videos erwähnt.

This thesis explores how technical themes are communicated in videos using blockchain technology as an example. The problem behind this is that there are many explanatory videos about blockchain, but it is difficult to check to what extent these videos are understandable for the viewers. This has led to the assumption that the viewers of these videos can only understand some aspects of the technology or understand it incorrectly. To ascertain how these problems can be addressed the following research questions were examined: Which metaphors and stylistic means work best to understand the presented concepts and what are the characteristics of the videos that are perceived as easily understandable? The following mixed-method approach was applied: Following a literature review, a sample of explanatory videos for blockchain technology from various video platforms that met the defined criteria were analysed. This was followed by the first user study conducted with students from a technical university. The next step consisted of two interviews with experts in the field of blockchain technology. The experts talked about how they communicate the technology to others and what metaphors they use to do so. Finally, two more user studies were conducted. In the second user study, the focus was on the presentation tools utilised in the videos. The third user study requested that the study participants primarily pay attention to the explanatory methods. The results are split in two parts. The first part of the results are the characteristics of the evaluated videos. These characteristics were divided into three categories: The adaptation to the target group, the stylistic means and the overall concept. Guidelines for the design of explanatory videosare derived from these characteristics. Furthermore, the metaphors resulting from the different user reserach methods used are listed. These were particularly understandable for the study participants, are well understood according to the experts or were frequently mentioned in the evaluated videos.
URI: https://doi.org/10.34726/hss.2020.75363
http://hdl.handle.net/20.500.12708/15622
DOI: 10.34726/hss.2020.75363
Library ID: AC15753197
Organisation: E194 - Institut für Information Systems Engineering 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Files in this item:

Show full item record

Page view(s)

13
checked on Feb 21, 2021

Download(s)

8
checked on Feb 21, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.