Zrno, M. (2010). Fahrgastwechselzeit im Personennahverkehr [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. http://hdl.handle.net/20.500.12708/160250
public transport; passenger exchange time; single door; overall concept; potential for improvments
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Abstract:
Während der Spitzenzeiten im öffentlichen Personennahverkehr kann es zur Verlängerung der Haltezeit kommen, die durch die größte Zeitkomponente der Haltezeit, die Fahrgastwechselzeit, maßgeblich beeinflusst wird. Im Rahmen dieser Diplomarbeit werden alle relevanten Einflussparameter auf die Fahrgastwechselzeit ermittelt, diese sowohl qualitativ als auch quantitativ analysiert und Verbesserungsmaßnahmen erörtert, deren Umsetzung die Fahrgastwechselzeit verkürzen können. Zu diesem Zweck wurden in den Sommermonaten 2009 Datenerhebungen in mehreren Städten in Österreich durchgeführt, um ein breites Spektrum an verschiedenen Fahrzeugtypen, Bahnsteighöhen und Fahrgastverhaltensweisen abzudecken. Erfasst wurden über 7000 Datensätze, die Ein- beziehungsweise Ausstiegsvorgänge von Fahrgästen von Straßenbahnen, Zughaltezeiten und Türoffenzeiten enthalten. Alle fahrgast- und fahrzeugbezogenen Einflussfaktoren werden anhand von signifikanten Auswertungen quantifiziert. Jeder Fahrgast wird vor allem durch den Zeitbedarf für den Ein- bzw. Ausstieg und sein Alter beschrieben, um altersbedingte Auswirkungen auf die Mobilität beim Fahrgastwechsel zu untersuchen. Die ausgewerteten Daten zeigen, wie stark sich die Niederflur- im Vergleich zur Hochflurbauweise auf die Dauer des Fahrgastwechsels auswirkt. Weitere Ergebnisse geben Aufschluss über die Leistungsfähigkeit verschiedener Türbreiten. Dabei spielen die Anzahl und Anordnung der Türen eine große Rolle. In diesem Zusammenhang zeigt die Untersuchung von verschiedenen Bewegungsmustern von Fahrgästen beim Fahrgastwechsel Verbesserungspotenziale auf. Außerdem zeigen die Daten, wie stark sich Mobilitätseinschränkungen, wie zum Beispiel Gepäck, auf die Fahrgastwechselzeit auswirken. Das Alter des Fahrgastes erweist sich als größter fahrgastbezogener Einflussfaktor.
During peak times in short-range public transportation, a high number of passengers can cause a prolongation of dwell time which is highly affected by its biggest time component, the passenger exchange time. This diploma thesis determines all relevant influence parameters on passenger exchange time and carries out a qualitative and quantitative analysis upon different parameters in order to extract and discuss potentials for improvement, whose realization can cut down the passenger exchange time. For this purpose data has been collected by making videotapes in several cities throughout Austria during the summer months of 2009 in order to cover a broad range of tram types, stations and passenger behaviors. The collected data consists of over 7000 data sets, containing single passenger exchanges in public transport trams, dwell times and door-open-times. Considering the dimensioning of the entrance areas and the platforms, including the dimensioning of doors of different types of trams, passenger data such as age, carried luggage and such like factors have been collected. The main focus lies in determining the time needed to aboard respectively alight the tram for every passenger. Further focus lies on contributing factors which create jams, characteristics of flow within groups of people and further attributes. The broad range of collected data is necessary to provide an all-inclusive overview over all relevant attributes that have an impact on the passenger exchange time. The quantitative analysis has been conducted by means of a statistical evaluation of mainly temporal and demographical attributes. This diploma thesis dissociates itself from existing papers in that the main focus lies in inner-city short-range public transportation with trams. The evaluated data shows, how much a low-floor construction in comparison to a high-floor construction cuts down the time needed for passenger exchange. Further results give indication of the capacity of different door widths considering the number and composition of doors. In this context the study of different types of flow within groups of passengers shows potentials for improvement. Furthermore results show how luggage influences the passenger exchange time. The passenger age proves to be the strongest passenger related factor of influence. The passenger exchange time of short-range public trams can be cut down by implementing the suggested potentials for improvement.
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Additional information:
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers Zsfassung in engl. Sprache