Nicolussi, A. (2011). Grundlagen der Lebenszykluskosten von Straßentunnels [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. http://hdl.handle.net/20.500.12708/161465
E234 - Institut für interdisziplinäres Bauprozessmanagement
-
Date (published):
2011
-
Number of Pages:
95
-
Keywords:
Lebenszykluskosten; Straßentunnel
de
tunnel
en
Abstract:
Bis dato sind Tunnelbauwerke meist individuell konstruierte Objekte, deren Betriebskosten im Laufe ihres Lebenszyklus kaum bzw.<br />überhaupt nicht prognostiziert werden. Als Hauptentscheidungsgrund für eine Investition von Bund und Ländern in einem Tunnelprojekt sind daher neben den politischen Gründen vor allem die Errichtungskosten. Die Folgekosten, über die wenige Daten und Fakten vorliegen, spielen im Gegensatz zu anderen Verkehrsbauwerken eine untergeordnete Rolle. In der Ingenieursdisziplin Brückenbau sind Lebenszyklusbetrachtungen bereits etabliert. Für eine zukünftige lebenszyklusorientierte Tunnelplanung und den damit verbundenen wirtschaftlichen Tunnelbetrieb sind detaillierte Kostenerfassungen früherer bzw. aktueller Bauwerke seitens der Tunnelbetreiber z.B. ASFINAG deshalb notwendig.
de
To date, tunnels are usually individually constructed objects, whose operating costs over their lifetime can hardly ever be predicted.<br />The decision-making pertaining to an investment from federal and state governments concerning a tunnel project are normally based on political reasons, particularly the construction costs. The consequential costs for which few facts and figures are available, play an inferior role in contrast to other transportation constructions. In the engineering discipline, the construction of bridges are viewed as having life cycles that are already established. Because the futuristic life-cycle oriented tunnel design is only connected with earlier detailed economic costs of tunnel operation, the actual constructions on behalf of the tunnel operator, ASFINAG, for example, are therefore necessary. This work will shape/form the foundation of a later life-cycle assessment of road tunnels and their components. In my study, the question as to which quantity the assertions about life today and life cycle costs of different components are possible, are also pursued. Most notably, the database of Austria's largest tunnel operators, ASFINAG, which includes some 140 tunnels, will be examined.
en
Additional information:
Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers Zsfassung in engl. Sprache