Kopf, L. (2009). Didaktische Entwürfe für Programmieranfänger im interdisziplinären Informatik-Unterricht [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. http://hdl.handle.net/20.500.12708/186074
Der Lehrplan der Pflichtschulen beinhaltet für den Informatikunterricht meist Grundlagen zur Computerbenutzung, zur Hardware und zur Verwendung von Standardsoftware. Das Erlernen der sprachenunabhängigen Programmierung ist gerade für Programmieranfänger ein von Höhen und Tiefen gekennzeichneter Weg. Um hier motivierende Erfolge zu erzielen ist es sehr wichtig interdisziplinär vorzugehen, indem im Informatikunterricht Beispiele erarbeitet und programmiert werden, mit denen die SchülerInnen in anderen Unterrichtsgegenständen schon konfrontiert wurden oder werden. Dabei wird nicht nur das Interesse der SchülerInnen geweckt, sondern sie bauen auch neuen Lehrstoff in bestehenden ein und können somit ihr schon gelerntes Wissen sinnvoll einsetzen.<br />Kernthema der vorliegenden Arbeit ist, die Möglichkeiten eines interdisziplinären Informatikunterrichts auszuloten, ein entsprechendes Unterrichtskonzept zu erarbeiten und exemplarisch umzusetzen.<br />Der hier vorgestellte projektbezogene Informatikunterricht zeigt den SchülerInnen, wie sie selbständig die Schwierigkeiten von Aufgaben erfassen, diese Probleme lösen und anschließend diese Beispiele in lauffähige Programme umsetzen. Dabei wird die Fehlersuche und -beseitigung, das Testen und Dokumentieren, wie auch die Komplexität und Optimierung von Programmen behandelt. Alle Beispiele sind modular aufgebaut, um einen späteren Einstieg in die objektorientierte Programmierung zu erleichtern.<br />
de
The curriculum for schools comprises basically directions for using computers, hardware and standard software.<br />Learning language independent programming is a task with ups and downs.<br />To achieve motivating success it is most important to act in an interdisciplinary way, by working on examples pupils have already been confronted with in other subjects.<br />This does not only increase the pupils interest, but also will enable them to add new knowledge to already existing one, as well as make use of their pre-learned skills.<br />Constant repetition of knowledge in connection with action (to develop programs) will result in a higher performance and lead to increase self confidence of pupils.<br />Interdisciplinary teaching methods will positively inuence the cooperation among teachers, enlarging the factor of their contentment, and will consequently rise their acceptance and competence among pupils.<br />The topic of this thesis is mainly to explore the possibilities of interdisciplinary teaching, to develop a concept for interdisciplinary teaching in computer science instruction and to compile teaching sequences to examplify the pressented concept.<br />Through the presented project oriented teaching pupils are guided to understand the complexity of tasks, how to solve problems and how to transform them into working programs.<br />Thereby they will be trained in debugging, testing and documenting as well as optimizing programs.<br />They are confronted with various types of variables, commands and statements in language independent form. The implementation is made in Visual Basic5 and in an additional programming language, Python.<br />All examples are created in many small modules to make a start in object oriented programming more easily.<br />Procedural programming (vs. object oriented programming) is most suitable for beginners, as they will achieve results faster and will gain success experience more quickly.