Grill, J. (2023). Implementing an educational computer security game targeted at computer science students [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2023.113801
E193 - Institut für Visual Computing and Human-Centered Technology
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Date (published):
2023
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Number of Pages:
65
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Keywords:
educational game; computer security; playtesting; questionnaires; knowledge retention; game design
en
Abstract:
Lernspiele sind ein sehr effektiver Ansatz, unterschiedliche Themen zu vermitteln. Computer Security kann für Informatikstudierende ohne Vorkenntnisse ein entmutigendes Thema sein. Im Rahmen dieser Arbeit wurde ein Spielprototyp entwickelt, der Spieler und Spielerinnen Computer Security Themen näherbringt. Die Effektivität des Spiels wurde mithilfe von Umfragen und Spieltests evaluiert. Die Arbeit hatte als Ziele Veränderungen von Spieler- und Spielerinneninteresse nachzuvollziehen, Spieler- und Spielerinnenwissen zu erhöhen und Probleme im Zusammenhang mit Game Design zu verstehen. Basierend auf den Ergebnissen der Evaluierungen kommt die Autorin zu dem Schluss, dass Spieler und Spielerinnen Wissen gewonnen haben und das Spieler- und Spielerinneninteresse in diesem Gebiet gestiegen ist. Es wurden mehrere Game Design Probleme festgestellt, die in zukünftigen Iterationen des Spiels behoben werden sollten.
de
Educational games are a very effective approach to teaching various topics. Computer security can be a daunting topic for computer science students with no background in the field. In the context of this thesis a game prototype was developed which teaches players about computer security topics. To evaluate the effectiveness of the game, questionnaires were created and playtesting sessions were held. The aims of this thesis were to understand any changes in player interest, increase in player knowledge in the field of computer security, and to understand any issues related to game design. Based on the results of the evaluations, the author concludes that players gained knowledge from playing the game and player interest in the field increased. Several game design issues were detected, which should be addressed in future iterations of the game.