Hrabal, C. (2022). Mobility in tourism : a comparative analysis of energy use for mobility in tourism from economic, environmental and energetic point of view [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2022.100584
Life-Cycle Assessment; Well-To-Wheel; Energy Chain & Conversion Life-Cycle Cost
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Abstract:
Since the dawn of humanity, the internal drive to explore the world has been present. Over centuries this transformed to a form of breaking habits and escaping everyday life for a period of time.In this thesis, different transport modes, used in a context of tourism, are analysed with regards to their environmental, energetic and economic aspects. The tools used to asses these factors will be the Life-Cycle-Assessment (LCA), Energy-Chains & Conversion and Life-Cycle Costs (LCC), respectively. Using this context, potential alternatives will be broached and presented mainly forthe private sector.Three different case studies are examined to further demonstrate the differences between the modes of transportation. The first route leads from Vienna to Berlin, covered by car, bus, train and plane.The second case examines two different routes leading from Vienna to Tokyo, both taken by plane. The concluding cases will be the cruise in the Mediterranean Sea, while separating the neededenergy and the released gasses between the expenses for the voyages at sea and in the port.
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In dieser Arbeit werden die Transportvarianten, welche in touristischem Zusammenhang verwendet werden, ihren Eckdaten entsprechend in umwelt-, energetisch- und wirtschaftlichem Aspekt analysiert. Die Werkzeuge, um dies zu bewerten, sind die Lebenszyklusanalyse (LCA), Energieketten &Umwandlung und Lebenszykluskosten (LCC). In diesem Kontext werden mögliche Alternativen kurz angeschnitten und vorrangig für den privaten Sektor präsentiert. Weiters werden drei Fallstudien herangezogen, um die Unterschiede der Transportmittel zu verdeutlichen. Eine Route verläuft von Wien nach Berlin, welche mit Auto, Bus, Zug und Flugzeug bewältigt wird. Die nächste Route führt von Wien nach Tokio, hierfür wurden zwei verschiedene Flugrouten ausgewählt und in weiterer Folge verglichen. Abschließend wird eine Kreuzfahrt im Mittelmeer untersucht, wobei bezüglich des Verbrauches und Ausstoßes zwischen der Fahrt von Hafen zu Hafen und dem Betrieb im Hafen selbst unterschieden wird.
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Abweichender Titel nach Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers