Title: Designing a dashboard for student information systems
Language: English
Authors: Dostal, Johannes 
Qualification level: Diploma
Advisor: Purgathofer, Peter  
Issue Date: 2019
Number of Pages: 107
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Diese Arbeit beschäftigt sich mit verschiedenen Designaspekten von Hochschulinformationssystemen (Student Information Systems kurz “SIS”) und wie diese verbessert werden können. In einem ausführlichen Literaturreview werden Kriterien zur Gestal-tung von SISs aus allgemeinen Web-Designguidelines und Literatur über Informationssysteme zusammengetragen. Des Weiteren werden Aspekte wie die Informationsarchitektur, Interaktionsästhetik und Corporate Design behandelt. Einen zentralen Teil der Arbeit nehmen die Evaluierung und der Vergleich von sieben bestehenden SISs ein. Zuerst werden diese unabhängig voneinander evaluiert, um in einem weiteren Schritt gemeinsam mit Experten aus dem Bereich User Experience verglichen zu werden. Hierfür wurde ein Workshop veranstaltet, in welchem die Systeme den Experten vorgestellt wurden und auf ihre Stärken und Schwächen abgeklopft wurden. Auf diesen Einblicken basierend, wurde ein Konzept für ein Dashboard entworfen, welches die wichtigsten Informationen für Studierende auf der Startseite eines SIS bereitstellen soll. Dieses wurde anschließend mit Studierenden in Usertests evaluiert, um herauszufinden ob es für den realen Studienalltag nützlich ist.

This Thesis is about various design aspects of Student Information Systems (SIS) and how to improve them. In an in-depth literature review, design criteria for SISs were elaborated based on web-design guidelines and literature about information systems. Furthermore, aspects of information architecture, interaction aesthetics and corporate design are tackled. A significant part of this work is the evaluation and comparison of seven existing SISs. First, they are independently evaluated, and the results are discussed. During the second step, we organized a workshop with experts in the field of User Experience. The experts were introduced to the systems so they could identify strengths and weaknesses. Based on their insights, we designed the concept for a dashboard, which provides the most important information for students on the landing page of the SIS. In the final step, the concept was evaluated with different students to find out if and how they would benefit from it.
Keywords: Student Information System; Dashboard; Comparative Workshop; UX Workshop; Design Evaluation; Webdesign; User Experience; Interaction Aesthetics; Concept Design
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-129995
http://hdl.handle.net/20.500.12708/2761
Library ID: AC15489363
Organisation: E193 - Institut für Visual Computing and Human-Centered Technology 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Files in this item:


Page view(s)

18
checked on Jul 25, 2021

Download(s)

37
checked on Jul 25, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.