Title: Raumplanung 2.0: Wie neue Medien auf Prozess und Organisation in der Raumplanung wirken
Other Titles: Spatial Planning 2.0: How new media affects process and organisation in spatial planning
Language: Deutsch
Authors: Oberaufner, Manuel 
Qualification level: Diploma
Keywords: Neue Medien; Soziale Medien; Raumplanung; Planungsprozess; Planungskultur
new media; social media; spatial planning; planning process; planning culture
Advisor: Tschirk, Werner 
Issue Date: 2018
Number of Pages: 133
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Neue Medien haben längst Eingang in unser Alltagsleben gefunden. Von diesem soziokulturellen Wandel nicht ausgenommen, macht sich auch in der Raumplanung eine Entwicklung hin zur hier plakativ bezeichneten „Raumplanung 2.0“ bemerkbar. Was meinen wir aber, wenn wir von „neuen Medien“ sprechen? Eine erste Analyse untersucht auf dieser Frage aufbauend das konkrete Wirken „neuer“ Medienformate auf die Raumplanung, die von ihr initiierten und begleiteten Prozesse sowie im Planungsbereich tätigen Organisationen. Eine Auswahl an innovativen Raumunternehmen gibt dann Einblick, wie sie sich dieser neuen Instrumente bedient und aktiv neue Medien in Planungsprozesse integriert. Exemplarisch wird eine Vorausschau gegeben und skizziert, wie Planungsprozesse im Zeitalter der „Raumplanung 2.0“ aussehen können und wie sich Institutionen, auch unter Berücksichtigung negativer Effekte, zukünftig zu organisieren haben.

New media has found its way into our daily lives. This sociocultural change also becomes noticable in the field of spatial planning, where the tendency is heading towards what is labeled as "spatial planning 2.0" here. But what do we even mean when we speak of "new media"? A first analysis examines based on this question the specific impact of "new" media formats on spatial planning, the processes it initiates and accompanies, and the organizations active in the field of planning. A selection of innovative entrepreneurs provide insight into how they are using such new tools and actively integrate new media into planning processes. A preview is given as an example to outline how planning processes in the age of "spatial planning 2.0" can look like and how institutions will have to organize themselves in the future, considering all negative effects as well.
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-112644
http://hdl.handle.net/20.500.12708/3443
Library ID: AC15075070
Organisation: E280 - Department für Raumplanung 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
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