Title: | Learning curves for renewables and other technologies: an international analysis | Other Titles: | Lernkurven für erneuerbare und andere Technologien: Eine internationale Analyse | Language: | input.forms.value-pairs.iso-languages.en | Authors: | Sütcü, Kenan | Qualification level: | Diploma | Advisor: | Haas, Reinhard | Assisting Advisor: | Resch, Gustav | Issue Date: | 2018 | Citation: | Sütcü, K. (2018). Learning curves for renewables and other technologies: an international analysis [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2018.52560
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Number of Pages: | 116 | Qualification level: | Diploma | Abstract: | Da die Vermeidung von CO2 Emissionen in der Energieerzeugung in unserer Zeit immer immer mehr an Beachtung gewinnt, wird der Fokus auf erneuerbare Energien gelegt. Diese haben sich aber in der Vergangheit als nicht Kosten günstig bewährt. Es ist zu untersuchen, wie und vor allem wodurch sich die Investitionskosten der jeweiligen Energieträger mit der Zeit geändert haben. Deshalb wurden die Investitionskosten von erneuerbaren und anderen Technologien verglichen. Dazu wurde die Lernkurve zur Hilfe genommen, die eine qualitative Beschreibung der Investitionskosten über die Zeit erlaubt. Es hat sich herausgestellt, dass Photovoltaik eine hohe Lernrate hat im Vergleich zu den anderen Technlogien, die zur Energiegewinnung genutzt werden. Die Lernrate für Windenergie nähert sich derm Wert 0. Es gibt auch Technologien wie Atomenergie zum Beispiel, die sogar ein „negatives“ Lernen aufweisen. Um wirklich aussagekräftigere Analysen zu bekommen, sind mehr Daten notwendig. Anhand der Lernkurven ist zumindest ersichtlich, dass sich die Investition in erneuerbare Energieträgern lohnt. As the avoidance of CO2 emissions in energy production is gaining more and more attention in our time, the focus is on renewable energies is more significant. However, in the past, these enegy supply technologies have proven not to be cost favorable. It is necessary to investigate how and by what the investment costs of the respective energy sources have changed over time. Therefore, the investment costs of renewable and other technologies were analyzed and compared. For this purpose, the learning curve was used, which allows a qualitative description of the investment costs over time. It has been found that photovoltaic has a high learning rate compared to the other technologies used for energy production. The learning rate for wind energy approaches zero. There are also technologies such as nuclear energy, for example, which even have "negative" learning. To get more meaningful analysis, more data is needed. On the basis of the learning curves at least it can be seen that the investment in renewable energy sources is worthwhile. |
Keywords: | Lernkurve; Lernrate; Kostenentwicklung Economy of Scale |
URI: | https://doi.org/10.34726/hss.2018.52560 http://hdl.handle.net/20.500.12708/7340 |
DOI: | 10.34726/hss.2018.52560 | Library ID: | AC15207177 | Organisation: | E370 - Institut für Energiesysteme und Elektrische Antriebe | Publication Type: | Thesis Hochschulschrift |
Appears in Collections: | Thesis |
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