Berger, C. (2018). Integrating building technology content in architectural curricula: a collaborative effort [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://doi.org/10.34726/hss.2018.58244
Building Physics; Performance Simulation; Architectural Education
en
Abstract:
Diese Diplomarbeit befasst sich mit der Vermittlung technischer Inhalte in der Architekturausbildung. Im Rahmen eines internationalen Projektes ("Integrative Multidisciplinary People-centered Architectural Qualification & Training") soll ein innovativer Zugang zur Architekturausbildung angestrebt werden. Innerhalb dieses dreijährigen, von dem Erasmus+ Programm der europäischen Union kofinanzierten Projektes wird ein integratives, multidisziplinäres und technisch hoch-qualifiziertes Curriculum entwickelt. Bautechnische Inhalte und Gebäudeperformance Evaluierungen sind in den meisten Architekturstudien bereits integriert. Nichtsdestotrotz wird in einem ersten Schritt eine umfassende Hintergrundrecherche und Bestandsaufnahme (Gap Analysis) der Architekturausbildung durchgeführt. Innerhalb dieser Gap Analysis sind unterschiedliche Ansichten und Meinungen sowohl von Studierenden als auch von Lehrenden und demzufolge Defizite ausgewertet und Verbesserungspotentiale aufgezeigt worden. Um den Anforderungen in der Praxis der Architektur und Stadtplanung gerecht zu werden, zielt das Curriculum auf eine enge Vernetzung zwischen sozialen, urbanistischen und technischen Aspekten ab. Ein Konsortium angesehener Partner unterschiedlicher Fachdisziplinen (Architecture and Urban Design, Structural and Construction Systems, Building Physics and Building Ecology, Human Behavior) aus Europa und Ägypten setzen dieses Vorhaben auf mehreren Ebenen um. In diesem Zusammenhang zeigt die Diplomarbeit zunächst eine kurze Zusammenfassung der Resultate der zuvor genannten Gap Analysis. Des weiteren wird die Entwicklung des fünfjährigen Curriculums besprochen und im Speziellen die Sequenz der darin integrierten technischen Inhalte beschrieben. Insbesondere sollen der Aufbau und Inhalt des Building Performance Simulation Kurses eine bedeutende Rolle innerhalb der technischen Kurssequenz einnehmen. Der Einsatz von Gebäudesimulation während des Entwurfsprozesses gibt den Studenten die Möglichkeit, die Performance eines Gebäudes bereits in frühen Entwurfsphasen zu evaluieren.
de
This master thesis presents an effort towards integrating building technology content in architectural education. The effort is being undertaken within the framework of an international project targeting improvement in architectural education ("Integrative Multidisciplinary People-centered Architectural Qualification & Training"). This three-year project is funded by the Erasmus+ Programme of the European Union and aims to educate architects capable of initiating a paradigm shift toward a more integrative, multidisciplinary, people-centered, and technologically agile professional profile. Aspects of building technology in general and building performance assessment in particular are of course entailed in most architectural schools' curricula. Nonetheless, the background research of previous efforts and the preparatory work (gap analysis) for the development of a curricular proposal, which included views and opinions from both students and faculty of multiple schools, point to a number of shortcomings in this area. The present curricular development effort intends to address some of these shortcomings. Thus, natural and human sciences, aided by information and communication technologies, are deployed in a context-sensitive manner to encounter the challenges associated with sustainable human settlements. A consortium of expert partners in their fields of specialization (Architecture and Urban Design, Structural and Construction Systems, Building Physics and Building Ecology, Human Behavior) from Europe and Egypt came together to realize this vision. In this context, the present thesis first provides a summary representation of the results of the aforementioned gap analysis. Subsequently, the focus lies in the development of a building performance track. The sequence of the components of this track is explained in detail, along with its relationship to the curriculum's other thematic tracks. Specifically, the intellectual underpinnings of the structure and content of the building performance simulation course projected to acquire a special strategic position within the building performance track is explained. A performance-based design workflow would enable architecture students to approach design as an iterative process to balance energy and carbon reduction targets with indoor environmental quality objectives.