Title: Analysis of Business Models in Industrial Enterprises producing Discrete Goods for the B2B Sector
Language: English
Authors: Rümmele, Stefan 
Keywords: Business Model; Digitization; Additives Production; B2B-Market
Advisor: Sihn, Wilfried 
Issue Date: 2019
Number of Pages: 93
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Die vierte industrielle Revolution bringt eine Vielzahl an neuen Technologien wie netzwerkverbundene oder autonome Maschinen, die eine große Anzahl an neuen Möglichkeiten mit sich bringen. Eine dieser neuen Technologien ist die Additive Fertigung. Additive Fertigung ist die industrielle Anwendung dessen, was gemeinhin als 3D Druck bezeichnet wird. Wie der Name vermuten lässt werden dabei Produkte hergestellt in dem Material hinzugefügt wird anstatt durch Entfernung von Material von einem Rohling, wie bei den meisten traditionellen Produktionsmethoden. Die Technologie des additiven Fertigens hält viele Möglichkeiten, bringt aber auch einige Herausforderungen für produzierende Unternehmen mit. Sie hat das Potential die Wertschöpfungskette fundamental zu verändern. Diese Veränderung führt dazu, dass sich Geschäftsmodelle grundlegend ändern. Das richtige Geschäftsmodell zu finden um die Unternehmensstrategie mit den operativen Tätigkeiten zu verbinden wird für Unternehmen einer der entscheidenden Erfolgsfaktoren sein in diesen schnelllebigen Zeiten. Um als Unternehmen im Business-to-Business (B2B) erfolgreich zu sein, braucht es ein gutes Geschäftsmodell. Um das passende Modell finden zu können, muss man diese zunächst beschreiben können. Derzeit fehlt es an entsprechenden Tools um dies sinnvoll zu tun. Daher etabliert diese Thesis den Additive Manufacturing Business Model Generator. Ein Tool zur einfachen Identifizierung des Geschäftsmodels und Einordnung in der Wertschöpfungskette für produzierende Unternehmen. Die Basis für den Additive Manufacturing Business Model Generator ist eine ausgiebige Literaturrecherche um alle relevanten Aspekte und deren Auswirkung auf die Geschäftsmodelle der generativen Fertigung zu sammeln. Diese Aspekte werden dann nach den neun Dimensionen des Business Model Canvas (Osterwalder, 2004) gruppiert. Dies ist sowohl für bereits in diesem Feld tätige Unternehmen wie auch solche, die es werden wollen möglich. Das Ergebnis des Additive Manufacturing Business Model Generators kann zur Orientierung und Weiterentwicklung des Geschäftsmodels verwendet werden und leistet so einen wertvollen Beitrag zum langfristigen Erfolg von Unternehmen.

The fourth industrial revolution brings a wide range of new technologies like connected or autonomous machines that bring new opportunities for businesses with it. One of these new technologies is Additive Manufacturing (AM). Additive manufacturing is the industrial side to what most people know as 3D printing. As the name suggest it creates products by adding material instead of removing it, like in most traditional manufacturing methods. This allows new ways of producing goods as well as for new kind of products. While the technology of additive manufacturing certainly holds a lot of opportunities it also brings some challenges for manufacturing companies. It has the potential to fundamentally shift the value chain of producing goods. This change will lead to new business models for manufacturers. Finding the right business model to connect a companies strategy with its operations will be one of the most important success factors in these turbulent times. In order to find good business models for additive manufacturing companies in the business to business (B2B) domain it is necessary to find a way to describe them first. Currently no method to describe business models is suitable for the use in this niche. Therefore, this thesis establishes the Additive Manufacturing Business Model Generator, a tool to easily identify the business model of manufacturing companies and place them in the value chain of Additive Manufacturing. The basis for the AM Business Model Generator is an extensive literature review to find all the aspects and consequences additive manufacturing can have to business models. These aspects are grouped in the nine dimensions of the Business Model Canvas (Osterwalder, 2004). Based on the findings from the literature review a questionnaire was developed that can be used for self-assessment of a companys business model and its placement on the value chain. With the AM Business Model Generator the basic business model of a company can be quickly identified. It can be used by companies that are already in the field of AM as well as companies that aspire to enter the domain. The results of Business Model Generator can then be used by the company as orientation for further business model development. Through this it offers a valuable contribution to the long term success of a company.
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-127992
http://hdl.handle.net/20.500.12708/8621
Library ID: AC15447082
Organisation: E330 - Institut für Managementwissenschaften 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
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