Jembrih, M. (2009). Internet - a new global knowledge space? [Diploma Thesis, Technische Universität Wien]. reposiTUm. https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-26752
Lernen hängt mit Wissen zusammen. Forschung hängt mit Wissen zusammen. Internet erweitert die traditionellen, statischen Wissensmodellierungssysteme um die Dimension der Virtualität und Distribution, und führt somit ganz neue Bedingungen für Wissenskreation ein. Was sind die Implikationen, die sich für Wissenskreation und Wissenstransfer durch die Nutzung des Internet ergeben? Während immer mehr und mehr Kooperations-, e-learning- und Social-networking Systeme im Internet entstehen, wird es wichtig eine Erklärung von zugrundeliegenden Phänomenen zu haben, um ein besseres Verständnis von wissenserzeugenden Systemen zu haben. Diese Arbeit stellt Internet als "knowledge space" dar, in dem Wissen erzeugt, verteilt und transferiert wird.<br />Pierre Lévy hat die theoretischen Grundlagen erstellt, welche das Internet als "knowledge space" erklären. Seine Ideen werden diskutiert und mit der Theorie der Wissenserzeugung von Nonaka und Takeuchi verglichen. Die kognitiven Grundlagen von implizitem und explizitem Wissen werden erklärt, und die Bedeutung von implizitem Wissen wird hervorgehoben. Sprache und Schrift werden als klassische Wissensmodellierungssysteme dargestellt, und ihr Unterschied zum dynamischen und virtuellen Internet herausgearbeitet; die kognitiven und gesellschaftlichen Implikationen dieser Systeme werden analysiert.<br />Das SECI-Modell der Wissenskreation wird auf das "knowledge space" Internet angewendet.<br />Es stellt sich heraus, dass internetbasierte Systeme (z.B. e-learning Platformen), welche die Bindung gemeinsamer mentaler Modellen und implizitem Wissen ermöglichen, d.h., die erste Phase aus dem SECI-Modell implementieren, eine bessere Unterstützung für Wissenskreation im Internet ermöglichen.<br />
de
Learning is about knowledge. Research is about knowledge.<br />Internet augments traditional static knowledge modelling systems with its virtual, distributed nature, bringing in a completely new setting of knowledge creation.<br />What are the new implications for knowledge creation and sharing that are emerging with the rise of Internet? As more and more collaboration, e-learning and social networking systems emerge on Internet, it is important to have an explanation of underlying phenomena and domains in order to develop (a vision of) better functioning of knowledge-related systems. This thesis gives arguments for the view of Internet as a knowledge space, where knowledge is created, shared and transferred. Pierre Lévy presents a theoretical foundation which explains Internet as knowledge space. His ideas are discussed and compared with theory of knowledge creation by Nonaka and associates. Cognitive foundations of tacit and explicit knowledge are explored, and the importance of tacit knowledge is emphasized.<br />Speech and writing are presented as traditional "knowledge modelling" systems as opposed to dynamic, virtual Internet, and their cognitive and societal implications are discussed. SECI model of knowledge creation is applied to knowledge space Internet. A model of Internet combined with SECI based knowledge creation is proposed. Furthermore, explanation of e-learning and knowledge creation at the university based on SECI model is proposed.<br />The conclusion that arises is that Internet-based systems which incorporate or enable sharing of mental models and tacit knowledge on some level, are likely to offer better support for creation and sharing of knowledge. Social networking sites' popularity is due to their functioning as a first stage of SECI model of knowledge creation within the knowledge space of Internet. This first Socialization stage of SECI model is mostly missing in e-learning or online-collaboration systems, which mainly promote the transfer of explicit knowledge.