Title: e-Learning in the form of an interactive multimedia German course
Language: English
Authors: Makaruk, Eliza 
Qualification level: Diploma
Advisor: Pohl, Margit
Issue Date: 2011
Number of Pages: 85
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Diese Arbeit befasst sich mit dem e-Learning am Beispiel eines Computersprachkurses.
Nach einer kurzen Disskussion ¨uber die Eigenschaften und Vorteilen des e-Learnings wurden die psychologische und p¨adagogische Aspekte sowie Didaktik des Lernens besprochen.
Der n¨achste Punkt der theoretischen Diskussion beinhaltet technische Realisierung der Methoden des e-Learnings. Das Thema der Interaktivit¨at, ihre Bedeutung, Einstufung und Richtlinien, wurde ausf¨uhrlich behandelt. Außerdem setzt sich die Arbeit mit der Methoden der Softwareevaluierung auseinander.
Schlussendlich wurde ein Deutsch-Computersprachkurs im Rahmen von der Interaktivit¨at untersucht. Als die Evaluierungsmetode wurde eine Befragung der Programmanwender eingesetzt.
Die Ergebnisse der Softwareevaluierung weisen darauf hin dass nicht alle Stufen der Interaktivit¨at in der untersuchten Applikation implementiert wurden.
Die Richtlinien der Interaktivit¨at wurden allerdings vern¨unftig realisiert. Die Eigenschaften der Interaktivit ¨at wie zum Beispiel "Clickabilit¨at" und Simulationen sind vollst¨andig implementiert.
Gewisses Optimierungspotential ist im Bereich des Feedbacks vom Programm zum Student m¨oglich.

In this work e-learning methods have been discussed on the example of a computer language course. After short discussion of the e-learning characteristic and advantages, the work focuses on the psychological and pedagogical aspects of learning as also on the didactic learning theory. The technical realisation of the e-learning methods is reviewed.
The issue of the interactivity in e-learning programs is tackled.
Subsequently, e-learning software evaluation methods were analysed. The work finishes with an evaluation of an e-learning application for foreign language course in the context of interactivity. For the evaluation, opinions of software users were investigated.
As far as the results of the evaluation are concerned, it was found out that not every level of interactivity was implemented in the investigated application.
The guidelines for the interactivity were realised in a reasonable way. The features like graphical navigation, "clickability" and simulation are well-implemented, however the feedback signals could be optimised.
Keywords: e-Learning; Interaktivität
e-Learning; Interactivity
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-43657
http://hdl.handle.net/20.500.12708/9408
Library ID: AC07810741
Organisation: E187 - Institut für Gestaltungs- und Wirkungsforschung 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Files in this item:

Show full item record

Page view(s)

15
checked on May 1, 2021

Download(s)

59
checked on May 1, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.