Title: Parameterstudie für den Lastfall "Not-Aus der Stoppkategorie 0" bei Hubzügen in der Bühnentechnik
Other Titles: Parameter study for the load case "emergency stop categorie 0" for hoists used in stagecraft
Language: Deutsch
Authors: Schwarz, Bernd 
Qualification level: Diploma
Advisor: Grösel, Bruno 
Assisting Advisor: Kartnig, Georg 
Issue Date: 2020
Number of Pages: 219
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Mithilfe des vorhandenen Simulationsmodells wurden bei Hubzügen in der Bühnentechnik der Einfluss der Parameter auf die Seilkräfte und Beschleunigungen, für den Lastfall "Not-Aus der Stoppkategorie 0", bestimmt. Für die auftretenden Seilkräfte konnten Näherungslösungen, für die 4 betrachteten Hubzüge, bestimmt werden. Mit diesen kann abgeschätzt werden, wann der Störfall kritischer als der Betriebsfall ist bzw. wann der Lastfall Heben kritischer ist als der Lastfall Senken. Es wurde untersucht, wann es beim Heben zur Schlaffseilbildung kommt, wie sich die Parameter auf die Schlaffseilbildung auswirken und es wurde eine Näherungsformel zur Abschätzung ob es zur Schlaffseilbildung kommt gefunden. Die betrachteten Hubzüge wurden mit Anlagen, die auf eine niedrigere Nenngeschwindigkeit ausgelegt sind, verglichen und Maßnahmen zur Reduktion der Seilkräfte und Beschleunigungen untersucht.

Based on the provided simulation model, the effect of different parameters on the rope forces and accelerations were determined for hoists used in stagecraft in the event of a "emergency stop after stop category 0". With the approximations for the rope forces, for the 4 observed hoists, it can be estimated whether the emergency case is more critical than the normal operating mode or when the load case lifting is more critical than lowering. For the load case lifting simulations were carried out to find out when the rope goes slack, it was analysed how the parameters affect the going slack of the rope and an approximation of the point at which the rope goes slack has been derivated. The hoists analysed in this thesis were compared to similar hoists, which were designed for lower operating speeds, and measures to reduce the rope forces and accelerations were evaluated.
Keywords: Hubzüge; Matlab; Schlaffseil
Hoists; Matlab; rope going slack
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-134557
http://hdl.handle.net/20.500.12708/1179
Library ID: AC15572353
Organisation: E307 - Institut für Konstruktionswissenschaften und Produktentwicklung 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
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