Title: Potential Pielachtal: Integrative Betrachtungen als Chance für neue räumliche Qualitäten entlang der Mariazellerbahn
Other Titles: Potential Pielachtal: Integrative considerations as an opportunity for new spatial qualities along the Mariazellerbahn Railway
Language: Deutsch
Authors: Zöchling, Patrick 
Qualification level: Diploma
Advisor: Zech, Sibylla 
Assisting Advisor: Mauri, Annalisa 
Issue Date: 2021
Number of Pages: 167
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Die Diplomarbeit „Potential Pielachtal-Integrative Betrachtungen als Chance für neue räumliche Qualitäten entlang der Mariazellerbahn“ untersucht mögliche Alternativen zu aktuellen, ressourcenintensiven Siedlungsentwicklungen zugunsten des motorisierten Individualverkehrs. Das attraktive Mobilitätsrückgrat der Kleinregion Pielachtal, nämlich Österreichs längste elektrifizierte und zugleich modernste Schmalspurbahn bietet dafür ein einmaliges Potential. Basierend auf einer qualitativen Raumanalyse im Spannungsfeldzwischen Landschaft, Siedlungsstruktur und Mobilität werden Charakteristiken entlang der Bahnaufgezeigt und daraus Handlungserfordernisse für Stations- und Verdichtungspotentiale abgeleitet. In Kombination mit begleitenden Strategien zur Klimawandelanpassung entsteht ein regionsumfassender Maßnahmenkatalog zur Nutzung der kategorisierten Besonderheiten. Darüber hinaus veranschaulichen integrative Zukunftsbilder an exemplarischen Umfeldern von Haltestellen die schienenorientierten Visionen in Form von städtebaulichen Probebebauungen. Eine Implementierung der Strategien, als Anspruch für zukünftige interkommunale Planungsprozesse, bildet am Ende der Arbeit eine Gesamtperspektive zur Schaffung neuer räumlicher Qualitäten entlang der Mariazellerbahn.

The master‘s thesis “Integrative considerations as an opportunity for new spatial qualities along the Mariazellerbahn Railway“ investigates possible alternatives to current, resource-intensive settlement developments for the benefit of motorised individual transportation. The attractive mobility backbone of the Kleinregion Pielachtal, namely Austria‘s longest electrified and at the same time most modern narrow gauge railway, offers a unique potential for this. Based on a qualitative spatial analysis in the field between landscape, settlement structure and mobility, characteristics along the railway are identified and requirements for station and densification potentials are derived from this. In combination with accompanying strategies for climate change adaptation, a region-wide catalogue of measures for the use of the categorised special features is created. In addition, integrative images of the future illustrate the rail-oriented visions in the form of urban test developments in exemplary station environments. An implementation of the strategies, as a requirement for future inter-communal planning processes, forms at the end of the work an overall perspective for the creation of new spatial qualities along the Mariazellerbahn Railway.
Keywords: Klimawandelanpassung; ländliche Gestaltung; Kleinregion Pielachtal; Mariazellerbahn; schienenorienterte Siedlungsentwicklung
climate change adaptation; rural design; Kleinregion Pielachtal; Mariazellerbahn; rail- oriented settlement development
URI: https://doi.org/10.34726/hss.2021.89123
http://hdl.handle.net/20.500.12708/17305
DOI: 10.34726/hss.2021.89123
Library ID: AC16194452
Organisation: E280 - Institut für Raumplanung 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Files in this item:

Show full item record

Page view(s)

19
checked on May 6, 2021

Download(s)

22
checked on May 6, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.