Schatz, R. (2009). Mobile Social TV : creating a new mobile application paradigm [Dissertation, Technische Universität Wien]. reposiTUm. http://hdl.handle.net/20.500.12708/177816
Social TV; Mobile TV; Interaktives Fernsehen; Mobile Anwendungen und Services; Mensch-Maschine Kommunikation
de
Social TV; Mobile TV; Interactive TV; Mobile Applications and Services; Human Computer Interaction (HCI)
en
Abstract:
Die vorliegende Dissertation ist eine Auseinandersetzung mit neuen Konzepten für An-wendungen, die auf der Konvergenz von Medien- und Kommunikationsdiensten beruhen. Ein Beispiel für derartige Konvergenzanwendungen im Bereich digitaler Unterhaltungstechnologien sind "Social TV" Systeme, deren Community- und Dialogfunktionen auf der engen Kopplung von sozialen Interaktions- und Mediennutzungsfunktionen basieren. Social TV Anwendung integrieren auf diese Weise die verschiedenen Rollen und Nutzungsformen von Medien: einerseits ihre Funktion als gemeinsamer Kontext und Bezugspunkt und andererseits ihre Eigenschaft als "sozialer Währung" zwischen Personen. Der Schwerpunkt bisheriger Forschungs- und Entwicklungsprojekten im Bereich Social TV lag auf IPTV bzw. Web TV Systemen, unter Vernachlässigung einer neuen Medienplattform, die derzeit stark an Bedeutung gewinnt: mobile Endgeräte. Diese Dissertation schließt diese Lücke durch die Untersuchung der Möglichkeiten und Problemkreise der Synthese von mobilen Videodiensten ("Mobile TV") und Social TV. Die vorliegende Arbeit besteht aus vier Teilen. Der erste Teil diskutiert die Grenzen bestehender Social TV and Mobile TV Konzepte und identifiziert entsprechende Erweiterungsmöglichkeiten. Teil zwei führt "Mobile Social TV" als neues Paradigma für konvergente Anwendungen anhand eines erweiterten Design Modells ein. Teil drei behandelt die technische Realisierung von Social TV Anwendungen im Umfeld gängiger Mobile TV Architekturen und Standards. Abschließend erfolgt im vierten Teil die Validierung der vorgestellten Konzepte und Prototypen anhand von zwei Benutzerstudien. Eine Schlußfolgerung der Arbeit ist, daß mobile wie stationäre Social TV Systeme in der Lage sind, das Benutzererlebnis nachweislich zu verbessern. Dies konnte in den durchgeführten Benutzerstudien durch signifikante Unterschiede in der Beurteilung hedonischer Qualitäten, wahrgenommener sozialer Präsenz und Bereicherung des Medienerlebnisses belegt werden.
This thesis advances the concept of media convergence by investigating the impact of applications that blend content access and communication. In the context of digital entertainment technologies, this application paradigm has started to take shape in the form of "Social TV" systems that tightly couple social interaction and media consumption with the goal of encouraging active dialogue and community building among viewers. The concept is grounded on the insight that socializing around media can be just as important as the media itself and therefore, supporting social interaction around content has the potential to provide significant value to the end user. Social TV leverages this dual role of media as provider of shared contexts and common ground as well as "social currency" that facilitates interpersonal exchanges. Existing work in this field hitherto has purely focused on traditional IPTV and Web TV systems, without considering the impact of emerging media platforms such as mobile devices and multimedia phones. This thesis addresses this gap in existing research by evaluating the opportunities and challenges that arise from the convergence of mobile video services ("Mobile TV") and Social TV. The research in this thesis is divided into the following four parts: firstly, it investigates the limits of current notions of Social TV and Mobile TV and identifies likely future evolution paths of these concepts. Secondly, it introduces the concept of "Mobile Social TV" as new application paradigm and investigates the design space that results from the proposed extension of Social TV towards mobile interaction. Thirdly, it addresses the engineering challenges that arise in the context of realizing Social TV services on top of mobile broadcast architectures. Finally, the proposed concepts and prototypes are validated by means of Social TV user studies conducted in mobile and stationary contexts. A conclusion derived from this work is that both, mobile and stationary Social TV systems are capable of enhancing the user experience. This positive net effect of integrating mediated social interaction with media consumption was measured in terms of a significant increase in enjoyment, perceived sense of presence and overall enrichment of the media experience.