E251 - Institut für Kunstgeschichte, Bauforschung und Denkmalpflege
-
Date (published):
2023
-
Number of Pages:
268
-
Keywords:
Ghana I ressourcenschonendes Bauen I Lehmbau I Bildung I Bibliothek I Entwicklungszusammenarbeit
de
Ghana I sustainable building I earth building I rammed earth I library I education I
en
Abstract:
This thesis concerns planning and constructing a school library in Nsutam, Ghana. The core of the work is the on-site research, the user-oriented design and further, the implementation. This project was developed in cooperation with the Non-Governmental Organisation ArchiFair - sustainable planning and building. In its work, ArchiFair focuses on social and ecologically sustainable architecture and is specialised in earth as a building material. Earth as a building material, local and resource-friendly construction and close cooperation with local partners were essential parameters for developing the mudLIBRARY project. This thesis is accompanied by the diploma thesis mud-LIBRARY - Architecture in a Development Context by Luisa Zunft and mudLIBRARY - Construction of a library in Ghana by Manuel Obermoser.
en
Die vorliegende Arbeit befasst sich mit der Planung und Umsetzung einer Schulbibliothek in Nsutam, Ghana. Dabei ist der Kern der Arbeit das Eruieren der Bedürfnisse vor Ort, der daraus resultierende nutzerorientierte Entwurf und in weiterer Folge die Umsetzung vor Ort. Entstanden ist dieses Projekt in Zusammenarbeit mit dem Verein ArchiFair - nachhaltiges Planen und Bauen. ArchiFair fokussieren sich in ihren Projekten auf soziale und ökologisch nachhalttige Architektur und sind auf den Baustoff Lehm spezialisiert. Lehm als Baustoff , lokales und Ressourcen schonendes Bauen und die enge Zusammenarbeit mit den Partner*innen vor Ort waren somit für die Entwicklung des Projektes mudLIBRARY essenzielle Parameter. Ergänzt wird diese Diplomarbeit von den Arbeiten mudLIBRARY - Architektur im Entwicklungskontext von Luisa Zunft und mudLIBRARY - Umsetzung einer Bibliothek in Ghana von Manuel Obermoser.