Title: Virtuelle Rekonstruktion und interaktive Visualisierung des Leopoldstädter Tempels
Other Titles: Virtual Reconstruction and Interactive Visualisation of the Leopoldstädter Temple
Language: Deutsch
Authors: Schaukowitsch, Andreas 
Qualification level: Diploma
Advisor: Martens, Bob  
Issue Date: 2018
Number of Pages: 199
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Diese Diplomarbeit befasst sich mit dem in den Novemberpogromen 1938 zerstörten Leopoldstädter Tempel. Nach einer genaueren Betrachtung des Tempels wird auf Basis erhaltener Unterlagen und geeigneter Referenzbauten ein möglichst detailgetreues 3D-Model des Tempels mithilfe der Software ArchiCAD bzw. 3ds Max erstellt. Anschließend wird dieses Modell für eine Nutzung in einer Echtzeit-Engine überarbeitet und mithilfe der Unreal-Engine 4 eine interaktive Visualisierung erstellt, welche die besondere Architektur und Geschichte interaktiv vorstellt. Als Schwerpunkt dieser Arbeit werden die hierfür notwendigen, unter Architekten noch eher untypischen Arbeitsschritte vorgestellt, die Vorzüge und Nachteile der verschiedenen Ansätze aufgezeigt und versucht, die Frage zu klären, inwiefern die Anwendung einer Echtzeitengine in der Architekturbranche bzw. in diesem speziellen Fall gerechtfertigt ist. Außerdem wird ein Ausblick auf gegenwärtige und zukünftige Entwicklungen in diesem Bereich gegeben. Zusätzlich wird in einem kurzen Überblick das Wiener Judentum vorgestellt und in zwei Exkursen die Techniken einer Echtzeitvisualisierung näher erklärt.

This diploma thesis deals with the Leopoldstädter Tempel, which was destroyed in the November pogroms of 1938. After a closer look at the temple, a detailed 3D model of the temple is created using the software ArchiCAD and 3ds Max, based on preserved documents and suitable reference buildings. Subsequently this model is revised for use in a real-time-engine. A interactive visualization is then created using the Unreal Engine 4, which shows the special architecture and the history of the building interactively. The focus of this work is to present the workflow which is still rather untypical for architects, highlighting the advantages and disadvantages of the different approaches and trying to clarify the question of whether the application of a real-time engine is justified in the architecture sector. There is also an outlook given on current and future developments in this area. In addition, a brief overview of Viennese Judaism is presented and two excursuses about the techniques of a real-time visualization are given.
Keywords: Rekonstruktion; Synagoge; Virtuell; Denkmalpflege; Raumgestaltung; Synagogenrekonstruktion
Reconstruction; Synagogue; Building Preservation; Interior Design; Synagogenrekonstruktion
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-119103
http://hdl.handle.net/20.500.12708/7856
Library ID: AC15217121
Organisation: E253 - Institut für Architektur und Entwerfen 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Files in this item:


Page view(s)

29
checked on Jul 31, 2021

Download(s)

99
checked on Jul 31, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.