Title: Kommunikation in Unternehmen : theoretische Grundlagen und eine empirische Anwendung
Other Titles: Communication in organisation
Language: Deutsch
Authors: Guwak, Angela 
Qualification level: Diploma
Advisor: Barth, Alfred 
Issue Date: 2009
Number of Pages: 120
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Die zentrale Frage dieser Arbeit ist, welche Modelle der Kommunikation es gibt, und mit welcher Methodik man diese bei Gesprächen umsetzen kann. Der Schwerpunkt liegt in der Problematik der "face-to-face"-Kommunikation. Es wird versucht den Begriff Kommunikation anhand der Axiome von Paul Watzlawick zu beschreiben. Weiters werden die Modelle von Friedemann Schulz v. Thun und Eric Berne behandelt um die Frage zu klären wie man erfolgreich kommuniziert. Den Abschluss bildet die Fallstudie "Kooperation und Kommunikation im Unternehmen ISIS Papyrus".

Which commununication models exist and with which methodology can they be used in conversations is one of the central questions in this work. One of the core subjects is the so called "face-to-face"-communication. The concept of communication is explained with the axioms of Paul Watzlawick. To improve personal communicationskills the models of Friedemann Schulz von Thun and Eric Berne are also presented. The last subject is an empirical casestudy about "communication and cooperation in the organisation ISIS Papyrus".
Keywords: Kommunikation; Kommunikationsmodelle; Transaktionsanalyse; Schulz von Thun
Communication; Communicationmodels; transactional analysis; Schulz von Thun
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-27582
http://hdl.handle.net/20.500.12708/8980
Library ID: AC05040817
Organisation: E330 - Institut für Managementwissenschaften 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Files in this item:

Show full item record

Page view(s)

76
checked on Jun 15, 2021

Download(s)

438
checked on Jun 15, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.