Title: Evaluation von Lernplattformen
Language: Deutsch
Authors: Dalipi, Bersant 
Qualification level: Diploma
Keywords: Evaluation von Lernplattformen; E-Learning; Computer Based Training (CBT); Web Based Training (WBT); Programmierter Unterricht; Distance Learning; Videokonferenz; Mobile Learning; Content Management System (CMS); Learning Content Management System (LCMS); Blended Learning; Lerntheorie; Behaviorismus; Kognitivismus; Konstruktivismus; Konnektivismus; Moodle; Fronter
Evaluation of Learning Platforms; E-Learning; Computer Based Training (CBT); Web Based Training (WBT); Programmed Learning; Distance Learning; Videoconferencing; Mobile Learning; Content Management System (CMS); Learning Content Management System (LCMS); Blended Learning; Learning Theory; Behaviorismus; Kognitivismus; Konstruktivismus; Konnektivismus; Moodle; Fronter
Advisor: Uchida, Gabriele 
Issue Date: 2015
Number of Pages: 93
Qualification level: Diploma
Abstract: 
Unter Zugrundelegung der verschiedenen Lerntheorien, auf welche unsere Lernprogramme gründen, befasst sich die vorliegende Arbeit mit dem Begriff und den unterschiedlichen Formen des E-Learning (sog. elektronisch unterstütztes Lernen). Das zentrale Thema dieser Arbeit bildet die Evaluation von Lernplattformen. Im Hauptteil werden die Ziele der Evaluation dargestellt sowie die Evaluationstypen und -methoden beleuchtet. Nach Erörterung der Grundlagen der Lernplattformen wird schließlich ein besonderes Augenmerk auf die gängigen Lernplattformen Moodle und Fronter gelegt. Die Ergebnisse dieser Arbeit konnten vor allem anhand der durchgeführten Befragungen einer Vielzahl von Lernplattformen verwendenden Personen und der Datenauswertungen erzielt werden. Als zentrale Ergebnisse können folgende Erkenntnisse festgehalten werden: Die Lernplattformen erfreuen sich großer Beliebtheit mit steigender Tendenz. Sie sind zu einem gewichtigen Bestandteil in unserem Lernalltag geworden, da sie im heutigen Zeitalter des Internets ein zeit- und ortunabhängiges Lernen ermöglichen und dadurch den Lernprozess vereinfachen. Durch diese Zeitersparnis und Effizienzsteigerung nehmen die Lernplattformen immer mehr an Bedeutung zu.

Based on the different learning theories, on which our learning programs are established, this work deals with the concept and the different forms of e-learning (electronically supported learning). The central topic of this work is the evaluation of learning platforms. The main part of the work represents the goals of the evaluation as well as the types of evaluation and methods. After the explanation of the basics of learning platforms, finally a special attention is focused to the common learning platforms Moodle and Fronter. The results of this work are based on a survey, which was realized with users of learning platforms. As key results can be named the following findings: The popularity of the learning platforms is rising extremely. Nowadays the platforms have become a significant part of our daily learning interval. So students have the possibility to simplify the learning process and use the platforms independent of time and place at the daily internet era. By this saving of time and raising efficiency the learning platforms become more and more important.
URI: https://resolver.obvsg.at/urn:nbn:at:at-ubtuw:1-86575
http://hdl.handle.net/20.500.12708/9780
Library ID: AC12702257
Organisation: KEIN - 
Publication Type: Thesis
Hochschulschrift
Appears in Collections:Thesis

Files in this item:

File Description SizeFormat
Evaluation von Lernplattformen.pdf4.35 MBAdobe PDFThumbnail
 View/Open
Show full item record

Page view(s)

68
checked on Feb 21, 2021

Download(s)

266
checked on Feb 21, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in reposiTUm are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.